Skal få fart på digital-TV

Canal Digital heter Telenor og Canal Plus sitt nye felles selskap som skal introdusere de skandinaviske TV-seerne til en ny digital TV-alder. De to selskapene vil investere tilsammen flere hundre millioner kroner i satsing på overgang til digital-TV i Norden.

Telenor og Canal Plus eier 50 prosent hver av Canal Digital. Selskapet ble presentert på en pressekonferanse på messen Cable & Satellite i London i dag. Det nye selskapet skal stå for salg, distribusjon og abonnementsadministrasjon for nye digitale tjenester og eksisterende analoge tjenester.

Canal Digital får datterselskaper i alle de nordiske land, unntatt Island. Datterselskapene er basert på eksisterende tjenester knyttet til CTV og MultiChoice. Tjenestene baserer seg på Telenors satellittdistribusjon fra en grad vest.

For å kunne ta imot de nye digitale tjenestene må en ha en digital satellittmottaker. Selskapet vurderer nå ulike salgs og leiekonsepter for mottagerne, basert på den åpne distribusjonsstandarden MPEG"/DVR og den europeiske standarden "Common Interface" som grensesnitt mot tilleggskontrollsystemet (EN05221).

Selskapet arbeider for tiden med å få satt sammen en programprofil som skal gjøre det nye systemet attraktivt nok for TV-titterne.

Vi kan allerede slå fast at vi vil kunne tilby nåde "near-video-on-demand", nasjonale kanaler, filmkanaler og "a la carte"-kanaler, sier selskapets nytilsatte administrerende direktør Per John Jensen.

Et tilbud blir dessuten "pay-per-view"-kanaler der en kan kjøpe enkeltprogrammer, som for eksempel en fotballkamp.

Til toppen