Skal forbedre norske søk på mobil og nett

Gule Sider står foran en storoffensiv. Søkeprogram på mobiler og kanskje en ny, norsk søkemotor er noen av planene.

Telefonkatalogene på nett var lenge rene kopier av papirversjonene uten at man hadde tatt i bruk mulighetene nettet gav. Findexa kjøpte virksomheten fra Telenor julen 2001, men først det siste året har man gitt gass.

Mannen bak nysatsningen er Mikall Rohde, tidligere markedsdirektør i Netcom. Han arbeider med en lang rekke prosjekter som har et felles mål: Man skal utnytte at Findexas telefonkataloger har oversikt og relasjoner til alle innbyggere og bedriftene.

Dette skal skje ved å bruke mulighetene Internett og mobiltelefoni gir på en bedre måte.

Det første prosjektet er allerede lansert - Click-to-call er en ny type lenke ved siden av oppføringen i Gule Sider. Brukere registere sitt telefonnummer første gangen. Å klikke på lenken gjør at brukeren blir oppringt av selskapet du har klikket på.

Og mer er i vente. Gule Sider arbeider med en annen og større satsning. Selskapet planlegger å lansere en tjeneste for timebestilling hos frisører, tannleger, leger, bilverksteder og annet.

- En slik tjeneste kan ikke småselskaper som dette sette opp selv. Vi kan tilby en Internett--basert timebok der kunder og bedriften selv kan booke timer. Vi kan tilby en viktig fordel -frisører og andre går glipp av mange kunder fordi disse glemmer timene sine. Vi har telefonnummere til folk og kan sende SMS-varsling, både dagen før og kanskje en time på forhånd, forteller Rohde.

Den neste tjenesten Rohde vurderer er etableringen av en helt ny søkemotor - men bare for norske nettsteder. Tanken er at hvis man kan konsentrerer seg om de 23.000 Internett-serverne som finnes i Norge, kan man være bedre og mer oppdatert enn Google.

digi.no har tidligere snakket med søkemotor-ekspert Roar Eriksen som anslår at Google bare lar deg søke i to av tre norske nettsider. Dette åpner muligheter for fokuserte konkurrenter.

- Vi vurderer dette veldig nøye. Det er en stor investering, men en generell søkemotor hadde vært en naturlig utvikling for oss. Vi vil fatte en beslutning på dette i løpet av våren, forteller Rohde.

Rohde vil trolig kunne få god hjelp fra Fast til å etablere en slik søkemotor - Fast-sjef John M. Lervik drev Alltheweb.com og kjenner de fleste av fellene og utfordringene.

Dette er til vurdering, men neste prosjekt er avgjort og satt godt i gang. Findexa arbeider med en forenkling og utvidelse av måten man i dag søker på telefonnummer med SMS. I dag får man bare telefonnummer som svar.

Rohde arbeider derfor med å få laget et tileggsprogram for blant annet Nokia-telefoner som vil gi et ekstra ikon på menyen. digi.no kjenner ikke til noen norske selskap som har gjort dette før, men får en rask demonstrasjon av en tidlig versjon for de dyrere Symbian-baserte smarttelefonene.

Skjermbildet gir en full Windows-ligende klient med flere typer felt, mulighet til å bla i flere svar, visning av kart og annet. For når man først er inne på et selskap, kan man se på regnskapstall, eiere og andre data.

Som et siste og fjerde prosjekt påpeker Rohde at Gule Sider har lansert en shoppingtjeneste. Foreløpig er den ikke veldig profilert eller avanser - Den ligger under søket på Gule Sider og gir en lenkekatalog til de største norske nettbutikkene. Men Rohde har større planer.

- Vi vurderer en prissammenligningstjeneste av typen Kelkoo har i dag, forteller Rohde til digi.no.

Til toppen