FORBRUKERTEKNOLOGI

Skal gi dataspill flere dimensjoner

Dataspill består i dag av primært av grafikk og lyd. Neste år skal spill kunne aktivere flere sanser.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. des. 2005 - 11:35

Philips annonserte fredag amBX, en teknologi som skal omdefinere opplevelsen ved å spille dataspill, se på film og å lytte til musikk. Ved hjelp av lys, farger, lyd, varme og luft, skal spillverdenen kunne bringes ut av skjermen og inn i den virkelige verdenen.

Philips er ifølge en pressemelding fra selskapet i samtaler med flere ledende spillutgivere og utstyrsleverandører angående mulighetene for å gi spill og enheter støtte for amBX. Teknologien skal lanseres i mai 2006, trolig i forbindelse med spillmessen Electronic Entertainment Expo (E3) 2006. Spill og tilleggsutstyr kan ventes på markedet i fjerde kvartal av 2006.

Ifølge Philips åpner amBX for utstyr som fargekontrollerte LED-lys, aktive møbler, vifter, varmekilde, lys og video, som alt plasseres strategisk i brukeren rom. For eksempel vil en ferd gjennom Amazonas-jungelen gjøre hele rommet jungel-grønt. Et hopp i Halo vil skru viftene på fullt, tordenstormer vil trigge stroboskopeffekter med hvitt lys, og piratskip som fyrer av mot kysten av en skatteøy, vil sette i gang varmeviftene.

amBX-opplevelsen skal komme til live gjennom integrasjon av et skriptspråk, en programvaremotor og maskinvarearkitektur. Løsningen fra Philips skal tilby et rammeverk for utstyrsprodusenter og spillutviklere.

Mer informasjon om amBX skal etter hvert dukke opp på dette nettstedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra