Skal gravlegge Navision og Axapta sakte

Det kommer en nytt Microsoft økonomisystem, men selskapet har en smart plan for utfasingen av Navision og Axapta.

Forklaringen på hva som skal skje har bølget frem og tilbake, for Microsoft inntreden i markedet for bedriftsprogramvare som økonomisystemer har vært forvirrende. For å komme i gang, kjøpte Microsoft opp hele fire systemer: I tillegg til amerikanske Solomon og Great Plains, fikk Microsoft med seg Navision og Axapta da de kjøpte danske Navision.

Etterhvert lanserte Microsoft ”Project Green”, planen om et helt nytt ERP-system som skulle overta, men etterhvert ble Green skutt ut i tid og så langt på vei skrinlagt.

Først nå begynner Microsoft å kommunisere en klarere plan for hva som skal skje. På Business Summit-konferansen i forrige uke i Redmond, fikk digi.no langt klarere svar på hva Microsoft har bestemt seg for.

Steven VanRoekel, "direktør for midmarket solutions" i Microsoft, medgir at Microsoft har vært uklare. Han medgir at kundene må forvente at dagens fire pakker vil endre seg betraktelig over tid. For på spørsmål fra digi.no bekrefter han at kostnadene for å vedlikeholde, markedsføre og gi brukerstøtte for fire forskjellige systemer er uforholdsmessig dyrt.

At Microsoft Business Solutions-divisjonen går med underskudd understreker også behovet for et opprydning.

Problemet til Microsoft og alle andre programvareselskaper som skal avlive produkter er frykten for at kunder skal hoppe til konkurrenter i stedet for å vente på arvtageren. Og det gjelder ikke bare kundene. Microsoft kan skryte av at det finnes 10.000 spesialtilpasninger av deres fire systemer som er laget av partnere som fort kan bli nervøse.

VanRoekel forklarer at Microsoft nå har landet på en todelt plan.

- Første bølge er påbegynt. Innen 2005 til 2007 skal alle våre fire applikasjoner få et felles grensesnitt. Når vi da i 2008 kommer med vårt nye kjernesystem, vil ikke kundene merke så mye, forklarer VanRoekel.

Hovedstrategien til Microsoft er altså å ta tiden til bruk for å stykke opp de store endringene i hopp og steg kunder og partnere forhåpentligvis aksepterer.

digi.no har tidligere skrevet om de nye versjonene av Axapta og Navision som endrer grensesnittet kraftig.

    Les også:

Underveis skal Microsoft også integrere Navision, Axapta og de to andre tettere mot sine andre produkter. Med nye oppgraderinger skal de fire systemene koble seg opp mot blant annet graf-motoren i Excel og analyse/rapport-mulighetene SQL Server gir når man lagrer data der. Mye av dette har nå skjedd i den ferske Navision 4.0. Dermed gjennomfører Microsoft en trinnvis avliving av koden som i dag ligger i de fire systemene. Også andre programmer i Office skal ta over oppgaver.

Så, en gang etter 2008, skal Microsoft til slutt sette punktum for de fire applikasjonene ved å bytte ut kjernene med en ny og felles motor. Planen er altså at kundene knappest skal merke denne oppgraderinger, for da vil ikke grensesnittet og veldig mye annet endres, mener VanRoekel. Denne siste sammenslåingen vil først og fremst være en besparelse for Microsoft

Kostnadene ved å markedsføre fire produkter har Microsoft allerede gått løs på. Under Business Summit-møte lanserte Microsoft merkenavnet Dynamics. Axapta heter nå Microsoft Dynamics AX og Navision heter nå Microsoft Dynamics NAV.

Men det er klar at Microsofts partnere står foran store endringer i å tilpasse sine løsninger til endringene Microsoft skal gjøre. Spesialtilpassede versjoner av Navision og Axapta må kodes, en ofte komplisert jobb.

- Navision har latt partere gjøre endringer i kildekoden, noe som gjøre det mer komplisert å oppgradere og endre, påpeker VanRoekel

Partnerne må dessuten lære seg nye metoder, for i løpet av 2007 vil alle tilpasninger/endringer av de fire systemene gjøres med Visual Studio.

På denne siden kan du lese mer om Dynamics-brandingen og Microsofts planer. I margen på høyre side ligger talene til Bill Gates og Steve Ballmer under Business Summit.

Til toppen