(Bilde: Marius Jørgenrud)

Skal ha 50 nye utviklere

Fast har ambisiøse mål og girer opp i Norge.

Samtidig som Microsoft må kutte 5.000 jobber, skal IT-giganten opprette opptil 3.000 nye stillinger på forskning og utvikling.

Microsoft skal investere ni milliarder på forskning som er en hel milliard mer i forhold til fjoråret.

Etter at Microsoft kjøpte opp Fast i fjor til 6,6 milliarder kroner vil søkesatsingen være blant de tiltak Microsoft ruster opp. Toppsjefen Steve Ballmer avslørte under sitt Norgesbesøk i fjor høst at hovedkontoret for søkesatsingen vil bli lagt til Oslo.

- Vi skal ansette minst 50 utviklere og vi er godt i gang, sier pressetalsmann Geir Harald Aase i Fast til digi.no.

Bare i februar kom ni nye utviklere på plass.

Fra før av har Fast i underkant av 300 ansatte som jobber i Oslo, Trondheim og Tromsø. Hovedtyngden av disse jobber med forskning og utvikling.

- I Microsoft-sammenheng er det sjelden at en produktgruppe ledes ut fra et annet sted enn Redmond. Enterprise Search ledes ut fra Oslo og Norge. Oppdraget vårt er å lage verdens beste søketeknologi, sier Aase.

At Microsoft setter alle kluter til for denne løsningen går fram av intervjuet digi.no hadde i forrige uke med en av «høvdingene» i systemet, Kurt DelBene, lederen for Microsofts viktige og innbringende Office business plattform.

- Søk er meget sentralt i Microsofts strategi. Planen er å legge et par nuller til tallet på hvor mange kunder som bruker Fast, sier DelBene til digi.no.

Han ville ikke uttale seg om ryktene om at Fast-søk kan bli en del av den kommende kontorpakken Office 14.

Fast er i dag nesten dobbelt så mange utviklere som for to år siden hvorav flere ressurser fra Microsoft har blitt tilført med sammenslåingen.

Hele Microsofts globale salgsapparat vil gå til markedet med søketeknologien utviklet i Norge.

Microsoft leder allerede EUs største forskningsprosjekt på audiovisuell søk, Pharos, og Forskningsrådets iAD-prosjekt.

- Vi har akkurat lansert Fast search for sharepoint og Fast search for internet business som våre to nye hovedprodukter som er blitt godt mottatt av Gartner, sier Aase.

Til toppen