Microsoft satser tungt på musikktjenesten Xbox Music. Den skal erstatte Zune og integreres tett i konsollen Xbox samt Windows 8. Den blir ikke integrert i tidligere Windows-versjoner, men Microsoft varsler apper for iOS og Android. (Bilde: Microsoft)

Skal jazze opp Windows 8

Microsoft lanserer musikktjeneste.

Microsoft har lenge vært regnet som et halvdårlig coverband når det kommer til musikktjenester. Zune, som skulle utfordre Apples musikkunivers med markedsledere som iTunes og iPod, ble aldri en stor suksess.

Windows 8

Nå prøver Microsoft seg igjen med Xbox Music, en tjeneste tett knyttet opp mot spillkonsollen Xbox og ikke minst Windows 8, både på PC, nettbrett og mobil. Tjenesten nemlig blir en integrert del av Windows 8, men blir ikke like tilgjengelig for Windows 7 eller dagens WinPhone-brukere.

Allerede tirsdag denne uken vil Xbox Music bli tilgjengelig for Xbox-brukere, melder selskapet i en pressemelding.

iOS og Android neste år

Etter hvert vil den også bli rullet ut som en nettjeneste, samt at den skal bli tilgjengelig via iOS og Android neste år. Når dette skal skje er imidlertid uklart. Microsoft melder også at tjenesten blir tilgjengelig i 22 land, men spesifiserer ikke hvilke. Det er dermed ikke klart om norske brukere vil få tilgang til tjenesten med det første.

Verdens største katalog

Tjenesten vil være gratis understøttet av reklame, men som med for eksempel Spotify vil kundene kunne kjøpe reklamefri tilgang. Gjennom tjenesten vil man både kunne kjøpe musikk, samt strømme de låtene man ønsker samt få sammensatt spillelister basert på musikkpreferanser.

Scott Porter leder Microsofts musikktjenste Xbox Music. Den blir tett knyttet opp mot selskapets nye operativsystem Windows 8.
Scott Porter leder Microsofts musikktjenste Xbox Music. Den blir tett knyttet opp mot selskapets nye operativsystem Windows 8. Bilde: Microsoft

Katalogen består av 30 millioner sanger og skal ifølge Microsoft være den største på markedet. Apples iTunes er på 27 millioner låter.

Xbox

Microsofts store fordel i dette markedet er Xbox, som har blitt solgt i mer enn 67 millioner eksemplarer. Selskapet jobber hardt for at spillkonsollen ikke bare skal være det, men også en hub for musikk, video og andre hjemmeunderholdningstjenester.

Men det er åpenbart at den tette integreringen med Windows 8, både til PC og mobil, viser at selskapet satser tungt på å skape produkter og tjenester som kan drive etterspørselen etter det nye operativsystemet.

    Les også:

Til toppen