Skal kurse lærere i dataspill

Medietilsynet mener «mange lærere har litt motstand mot det digitale».

Oslo (NTB): Mye dataspilling får en del av skylden for at gutter leser dårligere enn jenter. Medietilsynet står bak et nytt nettsted som skal få lærerne til å skjønne hva dataspill egentlig er.

– Mange skoler ser effekten av at barn spiller svært mye data, og sliter med å begrense databruken. Samtidig har mange lærere litt motstand mot det digitale, og spesielt dette med spill, sier Rita Brudalen Adriansen i Medietilsynet til Aftenposten. Hun er nettansvarlig for den nye portalen www.dataspilliskolen.no.

Medietilsynet har også med seg Spillforeningen og ISFE (Interactive Software Federation for Europe) på laget.

– Målet er ikke at elevene skal spille mer dataspill på skolen, men at lærerne kjenner til hvordan et dataspill fungerer og forstår elevene sine bedre, forklarer Adriansen.

Hun mener at dataspill kan være nyttig for elevene.

– Dataspill er bare en plattform, så det blir litt som å spørre hva elevene kan lære av internett eller av å lese en bok, sier hun.

Vibeke Kløvstad ved Senter for IKT i Utdanningen viser til at dataspill krever mer enn bare raske håndbevegelser. Evne til samarbeid og forhandlinger er en forutsetning for å komme noen vei.

– Det er ikke sikkert foreldre og lærere forstår hvor komplekse disse spillene er, sier Kløvstad.

Hun sier det er viktig å forstå hvorfor gutter tiltrekkes av spill, og at det er nødvendig å komme guttene i møte for å finne læringspotensial i spill, blant annet i naturfag og matematikk. (©NTB)

Til toppen