Skal lage en billig Google-konkurrent

Fast-sjef John M. Lervik skal sammen med Schibsted og australske Sensis bygge opp en billig Google-konkurrent.

Fast kaster seg inn i den internasjonale søkemotor-konkurransen igjen. Selskapet eide alltheweb.com, men solgte denne. Nå hopper Fast inn igjen, sammen med norske Schibsted og autstralske Sensis.

Sammen etablerer de nå et internasjonalt søketjenesteselskap i London. Fast og Schibsted skal eie 20 prosent hver og Sensis 60 prosent.

Målet er ikke en nettadresse som sluttbrukere skal gå direkte inn på. Man skal bli en tjenesteleverandør til alle verdens mediehus, portaler og katalogselskaper.

Mange av disse har brukt og bruker i dag Google for å levere søk, bare for å se at de har vært med på å bygge opp sin verste konkurretent. Yahoo kastet derfor Google ut og laget en egen søkemotor, men Eniro/Sol gir fremdeles Google nyttig drahjelp, for nå bygger Google seg opp i Norden.

- Målet er å gi mediehus, portaler og katalogselskepar et alternativ til Google når de skal serveres sine brukere globale søk. Vi skal i tillegg servere disse selskapene et søkeannonsesystem slik at de slipper å bygge dette selv, forteller Fast-sjef John M. Lervik.

Annonsesystemet skal gi kundene er ferdig opplegg for å selge og vise annonser som er forbundet med søkeord. Et bilfirma kan kjøpe nøkkelord som "dieselmotor" og få servert sin annonse når folk søker på dette ordet. Det er slik Google tjener penger.

Selskaper som Eniro/Findexa og Schibsted har allerede eller bygger opp lokalt innhold som søk på norske nettsteder, norsk katalogoppføringer og annet lokalt innhold som Google ikke har. Men i tillegg må de ha et troverdig alternativ til Google som serverer treff på internasjonale nettsider.

- Selv i internasjonalt orienterte Norge er bare 20-30 prosent av søkene internasjonale. Katalogene og lokalt innhold/lokalt søk er det viktigste, men selskapene må også kunne tilby internasjonale søk, påpeker Lervik.

Det nye selskapet passer som hånd i hanske til det Fast og Schibsted gjør i Norge. Med hjelp og teknologi fra Fast skal Schibsted åpne en norsk-fokusert søkemotor før jul, men hittil har selskapet manglet internasjonale søk.

- Vi skal ikke konkurrere direkte med Google. Vi skal lage en god nok løsning for å konkurrere med Google, forteller Lervik og mener at Google og de andre overdriver investeringsbehovet.

Foreløpig har de tre selskapene skutt inn til sammen 100 millioner kroner.

- Vi snakker ikke om så veldig mye mer, oppstartsinvesteringene er noenlunde på plass, presiserer Lervik.

Kundene vil være nettopp konkurrenter av Schibsted og Sensis, men det er muligheter for å kjøpe seg inn i det nye selskapet hvis man vil.

- Det er åpning for et par eiere til. Det er opp til kundene, men alle kunder vil få de samme tjenestene, enten man er medeier eller ikke, presiserer Fast-sjefen.

Til toppen