Skal måle hvor mye Internett stjeler

Norge blir det første landet i verden der all bruk av elektroniske medier og aviser måles opp mot hverandre. Hvor mye stjeler Internett fra TV og radio?

- Alle snakker om konvergens - sammensmeltningen av TV, papirmedier og Internett. Men så langt vet den internasjonale IT- og mediebransjen egentlig ingen ting om hvilke medier som forsterker hverandre og hvem som stjeler fra hverandre, påpeker Per Jacobsen, prosjektleder hos det norske analyseselskapet MMI.

Sammen med den internasjonale lederen på Internett-målinger, Media Metrix, drar MMI derfor i gang et meget ambisiøst prosjekt. Selskapet skal måle all mediebruk, både elektronisk og papirbasert, for et representativt utvalg av 2300 norske kvinner og menn. I tillegg vil brukerne rapportere Internett-handel.

Undersøkelsen vil når den første versjonen kommer i oktober/november trolig vekke internasjonal oppsikt, fordi bransjen for første gang får dokumentert eller avkreftet sine påstander.

Dette vil MMI-målingene gi svar på
Hvor mye stjeler Internett seere fra TV?

Hvilke aldersgrupper, programmer taper mest og når på døgnet?

Hvor mange bruker Internett-adresser de ser på TV-reklame?

Øker radio-reklame Internett-handelen?

Hvor mye tid bruker barn på Internett?

Hvordan surfer en ny bruker og hvordan endres dette over tid?

- Denne undersøkelsen bør interessere Bill Gates og andre internasjonale giganter, for Norge er helt i teten og den norske undersøkelsen vil peke ut endringene andre land etter hvert vil oppleve, sier Jacobsen til digi.no.

MMI har allerede kommet langt i etableringen, for selskapet tar utgangspunkt i sitt etablerte nettverk med brukere som har installert utstyr som logger TV-bruk. De samme 2300 brukerne (rundt 500 husstander) vil få installert måleprogramvare på sine PCer hjemme og på jobb (hvis arbeidsgiver sier ja).

MMI skal også måle radiobruk med et spesielt sveitsisk armbåndsur som klarer å logge radioprogrammer uansett hvor du er og tidspunktet. I tillegg vil brukere bli spurt om lesing av blader og aviser.

- Til sammen vil vi få en komplett oversikt. De fullstendige og kompliserte analysene vil vi selge, men vi vil dele ut hovedtall fra den første undersøkelsen i oktober/november.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen