Skal overvåke mobilkundene på meter'n

En lov fra 1996 påbyr alle mobil-selskaper i USA å kunne lokalisere brukerne sine innenfor en radius på 50 meter om de ringer nødnummeret 911. Annonsørene ser store inntjeningsmuligheter.

Påbudet ga mobiloperatørene fem år til å oppfylle kravene - leverandøren skal kunne si hvor en bruker som har ringt 911, den amerikanske nødtelefonen, befinner seg med en nøyaktighet på 50 meter. Det skal skje innen oktober 2001.

Det er FCC (Federal Communications Commission), som står bak loven. Formålet er økt sikkerhet; det skal være mulig for redningskorpsene å finne deg så raskt som mulig dersom du er i fare og ringer 911.

Det faktum at teknologi som CPS (les om CPS her:), Cambridge Positioning Systems, og andre teknikker som er under utvikling/utbedring, gir svært potente overvåkningsmuligheter (det skal være mulig å finne deg på en radius på maks 50 meter!) ser ikke ut til å bekymre amerikanerne.

Derimot fikk påbudet en varm velkomst i USA, med unntak av fra mobilbransjen, som gjentatte ganger har uttrykt bekymring om at såpass nøyaktig lokalisering setter store krav til mobil-teknologien.

Men de sterkeste tilhengerne av FCC-vedtaket er den voksende gruppen av nye selskaper som satser på annonsesalg på det mobile internettet. For dem åpner lokaliseringsmulighetene nye dører: Om de kan finne ut nøyaktig hvor mobilbrukerne befinner seg, er det mulig å sende dem reklame tilknyttet nettopp det stedet.

Tenk deg at du vandrer nedover gaten, og leser reklame om en pizzeria på mobilen. Du runder hjørnet, og vips - der er pizza-stedet. Eller bokhandelen. Eller kinoen, eller hvem som helst som har betalt for å få sende reklame til mobilbrukere som befinner seg i nettopp det området.

Ifølge CNet er denne prosessen allerede startet. Selskaper som AirFlash, GeePS.com og Go2 Systems har begynt å sende stedsbestemt reklame til abonnenter som har oppgitt postnummer/adresse eller liknende.

Tilhengere av denne typen reklame fremhever mulighetene som åpnes når man er på et nytt sted og gjennom reklamen kan få hjelp til å finne frem til det man trenger.

Men kritikere peker på at dersom annonsører til enhver tid vet hvor du er, er dette en trussel mot din rett til personvern.

Til toppen