Skal pakke ned hele Internett

Svenske Globeseek hevder de lager en søkemotor som vil danke ut Fast Search & Transfer. Hemmeligheten er å tettpakke alle sidene på Internett.

Søkemotorer er det primære verktøyet for å finne frem på Internett, noe som setter både to og tresifferede milliard-prislapper på selskaper som leverer disse verktøyene. Men dette tiltrekker også stadig nye konkurrenter.

En av dem er svenske Globe Seek som overfor den dataavisen Computer Sweden lover å slå ut konkurrentene og da særlig norske Fast. Selskapet holder nå på å bygge opp en internasjonal søkemotor som skal åpnes i mai. Adressen til søkemotoren er gseek.com, men den er ikke aktivisert.

I følge Computer Sweden er IBM, Microsoft, Intel og AT&T involvert i Globe Seek, men det er feil, forteller Castro Khatib, med-gründer i Globe Seek, til digi.no. Khatib forteller at selskapet bare bruker produkter fra disse leverandørene.

Globe Seek hevder de vil kunne lage en sterk konkurrent til blant annet Fast og Altavista fordi selskapet har laget en ny kompresjonsteknologi. Med en kompresjonsbrikke selskapet har laget, hevder gründer Bjørn Hagstrøm ovenfor Computer Sweden at han klarer å pakke Internett-sider (HTML-tekst) ned til 0,5 prosent av vanlig størrelse.

Dermed kan alle Internett-sidene som søkemotoren skal holde rede på lagres på langt mindre plass, noe som reduserer kostanden betraktelig. Pakketeknikken til Globe Seek gjør det også mulig å lagre data på harddisk, i stedet for på minnebrikker, slik blant annet Fast gjør.

Norske Fast har profilert seg på holde rede på flere dokumenter enn konkurrentene og svare på spørsmål raskere, blant annet fordi selskapet brukere minnebrikker.

Men Globe Seek hevder at de vil kunne svare på alle spørsmål på 0,1-0,5 sekunder, til tross for at dataene ligger på harddisker. Holder selskapet hva de lover, vil de ha oversikt over 600 millioner sider i løpet av høsten. Med pakketeknologien vil så store deler av Internett bare ta opp 900 GB plass.

Globe Seek kaster seg på flere måter rett inn i konkurransen med Fast. For i likhet med sin norske rival skal selskapet tjene mest på salg av søkemaskiner til bedrifter. Meningen er å selge en billig server med søkekortet til bedrifter som vil la sine ansatte lete i selskapets dokumenthaug. Dette er det samme markedet Fast og Dell skal rette seg mot.

Fast arbeidet tidligere med en søkebrikke, men har nå lagt ned dette arbeidet. Les mer her: Fast venter på Dell for å selge søkemotor

Til toppen