Skal selge Bredbåndsfabrikken

Svenske myndigheter har godkjent kjøpet av Bredbandsbolaget, men de norske kundene må ut.

Telenor har nå fått godkjenning for begge delene av sitt skandinaviske oppkjøpsraid på bredbånd. Cybercity-oppkjøpet i Danmark ble nylig godkjent, og nå er også overtagelsen av Bredbandsbolaget akseptert av svenske konkurransemyndigheter.

- Det var som forventet, men det er greit å få det bekreftet, sier Pål Kvalheim, kommunikasjonsdirektør for Telenor i Norden.

Når det gjelder Bredbandsbolagets norske datterselskap har ikke Telenor tenkt å prøve å beholde det engang.

- Det ligger vel i premissene at den virksomheten må avvikles eller selges, sier Kvalheim.

Telenor inngikk nemlig en avtale om ikke å kjøpe mer bredbånd i Norge da de kjøpte Tiscalis norske virksomhet. Selv den avtalen ble bare godkjent etter at Telenor lovet å selge kundene som hadde oppringt Internett. De beholdt bredbåndskundene.

Bredbåndsfabrikken vil dermed være til salgs, hele selskapet, med infrastruktur og kunder, bekrefter Kvalheim.

- Vi har ikke kommet i gang med den prosessen, ennå sier han.

Det er knyttet mye oppmerksomhet til Bredbåndsfabrikken, ikke fordi de har så mange kunder, men fordi de var svært tidlig ute med 10 megabits-linjer både opp og ned til en veldig hyggelig pris. I Sverige tilbyr de nå 100 megabits-linjer noen steder.

Noen analytikere mente Telenor betalte en drøy pris for Bredbandsbolaget og Cybercity, men Kvalheim har ikke kalde føtter etter avtalene.

- Utsiktene er gode for det skandinaviske bredbåndsmarkedet, derfor vi har gjort disse investeringene. Videre planer har jeg ikke noen kommentar til, sier han.

Til toppen