Skal selge såpeserier på nettet

Medie- og teknologi-giganten Sony skal selge TV-såpeoperaer via Internett. De satser på at det er mange som bare MÅ se repriser av "I gode og onde dager". Uten skuespillernes mimikk.

Sony satser på at folk er så sugne på såpe-serier at de vil betale for å se reprisene på Internett. I første omgang dreier det seg om "I gode og onde dager" og "The young and the restless", melder Wall Street Journal.

Tjenesten lar folk høre full audio fra såpeseriene, mens seerne må nøye seg med stillbilder fra de forskjellige scenene etter hvert som historien skrider frem. Episodene vil være tilgjengelige i to måneder etter at de er lagt ut, og selskapet sparker igang satsingen med episoder fra 1998. Days of our lives, som er det originale navnet på serien I gode og onde dager, har vært i produksjon siden midt på 60-tallet, opplyser TV3s nettsider.

Det dreier seg nok mer om en test på publikums betalings- og eksperimenteringsvillighet enn det er en reell fullskala-satsing på web-TV på forespørsel. Slike tjenester, gjerne referert til som Video on Demand (VoD), har fått en rekke problemer, både i forhold til rettigheter, teknologi, båndbredde og betalingsvillighet.    

Tjenesten starter i mai, og vil koste mellom 30 og 70 kroner måneden.

En representant for Sony sier til WSJ at lyd-versjonen av såpeseriene fungerer utmerket, og at det er akkurat som radiosåpe. Derfor har de da også kalt tjenesten SoapCity Radio.

En innsider i TV- og filmmiljøet i Midt-Norge kommenterer overfor digi.no at det knapt nok er mimikken til skuespillerne som rekker folk til slike serier, men heller kompliserte intriger og denslags - og at fraværet av levende bilder dermed kanskje ikke gjør så mye.

Sony skal bruke teknologi fra RealNetworks for å bringe såpene til deg.

Til toppen