Skal selge ti prosent av TV-reklamen via web

Statlig fransk TV, med lisens til å selge reklame, bruker Internett til å auksjonere bort reklameplasser på TV-skjermen. Franskmennene regner med å selge ti prosent av all reklameplassen over nettet neste år.

France Television åpnet for salg av TV-reklame gjennom online-auksjoner 28. oktober i år, melder Advertising Age. Salget ble gjort for reklameplasser som skal gå i januar neste år.

Målet er å selge fem prosent av all TV-reklameplasser på de to statskanalene (France 2 og 3) i løpet av første halvår av år 2000 og øke dette til ti prosent av totalandelen for andre halvår. Fransk TV tar forhåndsbetaling for reklameplassen som blir solgt, tilbyr minimumspriser på auksjonen og selger ulike reklameplasser i pakker.

Noe av bakgrunnen for Internett-trekket, er de franske myndighetenes avgjørelse om å redusere reklametiden til de to statlige TV-kanalene med 25 prosent. France Television håper å øke etterspørselen og prisene ved å auksjonere bort plassene.

Tidligere har digi.no skrevet om amerikanske nettaktører som håper å kunne bruke sitt eget nettsted til å auksjonere bort alle mulige produkter, inkludert TV-reklame:

Les om saken her:


Vil auksjonere TV-reklame over nett

Den franske reklameunionen The Union of Advertisers (UDA) oppfordrer fransk TV til å revurdere sin reklamestrategi. UDA består av både annonsører, reklamebyråer og medierådgivere - 400 i tallet.

Advertising Age skriver at UDA i prinsippet ikke har noe i mot å selge TV-reklame på nettauksjoner.

En UDA talsmann hevder imidlertid at auksjonssystemet gir selgeren alle trumfkortene. Forhåndsbetalingen vil skape problemer for annonsørene (les:kjøperne) i tilfelle programtablåene endres, salgene i bolker skal skape høyere priser og minumumsprisingen vil ta mye av oppmerksomheten bort fra det faktum at det faktisk dreier seg om auksjoner, skriver Advertising Age.

De franske mediekjøperne tror også at de sporadiske kjøperne av TV-reklame vil betale høyere priser for spesifikke målgrupper og tidspunkter - på bekostning av trofaste mediekjøpere som spytter inn annonsemidler langsiktig.

Til toppen