TG01 er navnet på det som trolig blir den første Toshiba-telefonen som blir solgt i Norge. (Bilde: Toshiba)

Skal selge Toshiba-mobil i Norge

Topptelefon med Windows Mobile 6.5 og 4,1 tommers skjerm.

Tor-Ludvig Wårøy introduserer et nytt mobilmerke på det norske markedet.
Tor-Ludvig Wårøy introduserer et nytt mobilmerke på det norske markedet.

Det danske selskapet MilCom er stor distributør av mobiltelefoner med blant andre Nokia, Sony Ericsson, Samsung, Asus, Toshiba og HTC i sin portefølje. I Norge har de i noen år operert som distributør for TDCs Song Network. Nå introduserer de et mobilmerke som så vidt vi (og leverandøren) vet ikke tidligere er sett i norske butikkhyller: Toshiba.

Toshiba har et godt grep om hjemmemarkedet i Japan, men mobilteelfonene deres blir bare i begrenset grad solgt utenfor Asia. Dette vil den norske avdelingen av Milcom nå rette på.

- Vi har valgt å åpne med Toshibas nye smarttelefon TG01. Det er en direkte konkurrent til HTCs Leo. Altså en Windows 6.5-telefon med mange funksjoner, forklarer senior sales manager Tor-Ludvig Wårøy til digi.no.

TG01 er navnet på det som trolig blir den første Toshiba-telefonen som blir solgt i Norge.
TG01 er navnet på det som trolig blir den første Toshiba-telefonen som blir solgt i Norge. Bilde: Toshiba

Telefonens 4,1 tommer store skjerm (til sammenligning er Apples iPhone utstyrt med 3,5 tommer) innbyr vel så mye til filmtitting som til e-post, regneark og mobil gruppevarebruk. For filmfans er det trolig godt nytt et telefonen kan spille filmformatet DivX direkte, i likhet med en god del andre modeller etter hvert.

- Vi satser både på forbrukermarkedet som på bedriftsmarkedet, sier Wårøy.

Milcom tilbyr mobil hosting gjennom selskapet DIVIDO og har et utviklermiljø som kan skreddersy løsninger for bedrifter som vil benytte telefonen som mobilt «lim». Selskapet er i tillegg distributør for den kjente databaseleverandøren Sybase, som også utvikler mobile løsninger.

Toshiba-telefonen skal i første omgang selges uten abonnement, og vil koste rundt 5000 kroner uten moms. Men Milcom er i dialog med NetCom for mulig distribusjon.

- Med Telenor har vi nok en lengre vei å gå, men vi har godt håp om å kunne selge telefonen gjennom NetComs kanaler, sier Wårøy.

I utgangspunktet selges telefonen uavhengig av Toshibas øvrige virksomhet i Norge, men et visst samarbeid med Toshiba Europe er i ferd med å etableres, i følge Wårøy.

Med Milcoms inntreden på det norske markedet er Toshibas merkevare representert i tre selskaper: Toshiba Europe

Computer Systems Group i Nydalen i Oslo importerer bærbare PC-er, kopi- og faksmaskiner og Gøte Lundblad AS tar seg av TV-er og annen forbrukerelektronikk. I tillegg kommer nå altså MilCom med Toshibas mobiltelefoner.

Til toppen