Skal skreddersy Internett bedre for deg

Norske Cyberwatcher har laget et intelligent system som varsler deg om endringer på dine faste Internett-sider. Systemet skal også gi nettsted-eierne bedre oversikt.

Bak Cyberwatcher står to norske Internett-veteraner - Harald Jellum og Morten Rynning var gründer og markedssjef i Internettboks-selskapet PCTVnet.

Underveis fikk de ideer til det nye konseptet og er nå nesten klar med sin programvare for tilpasning av Internett-sider.

Systemet baserer seg på et tillegg til Microsoft Internet Explorer som gir en ny ramme på PC-skjermen. Rammen kan flyttes og innstilles fritt over forskjellige Internett-sider. Siden spesifiserer du om du vil varsles om endringer i tekst, tall eller grafikk innen rammene du har stilt inn. Dermed kan du få beskjed om endringer i en tittel eller et avsnitt ned på siden. Du kan dessuten få eksempel endringer i en graf.

Dette gjør Cyberwatcher til det mest avanserte varslingssystemet hittil.

Andre systemer kan bare overvåke hele sider for endringer eller spesifikke ord. Men det viktigste er trolig at Cyberwatcher-tillegget kobler seg opp mot en sentral og kan varsle deg over SMS-meldinger på mobiltelefonen eller e-post om endringer. Senere kommer det varsling med tale over telefon og WAP.

Cyberwatcher skal trolig deles ut gratis når den blir helt ferdig i løpet av våren. Men du får mest ut av systemet dersom sidene du besøker har inngått avtale med det nye selskapet. Da vil du få opp ferdig forslag til overvåkning. Internett-siden får til gjengjeld statistikk fra Cyberwatcher.

- Med Cyberwatcher kan brukere følge en Internett-side langt tettere og bli en mer lojal bruker, noe alle Internett-steder ønsker seg. Så langt har alle jaktet på flere brukere, men etter hvert melder kravene seg om å tjene penger og da er mer lojale brukere først trinn, sier Rynning til digi.no.

Cyberwatcher vil også tilby en mulighet der brukere kan lage og tilpasse sin egen versjon av for eksempel digi.no. Enkelte Internett-sider har tilbudt en begrenset tilpasning gjennom egne sider med valg. På disse tilpassede sidene ønsker selskapet å plassere reklame.

Rynning og Jellum har fått med seg de to investeringsselskapene Four Seasons og Startfondet. Totalt har de skutt inn seks millioner mot å få halvparten av aksjene. Foreløpig vil de to ikke si noe om hvor mye de vil prise sin serverprogramvare eller reklamen.

- Vi arbeider nå med avtaler med store skandinaviske Internett-sider og har en søknad på verdenspatent, forteller Rynning.

Til toppen