BEDRIFTSTEKNOLOGI

Skal slette data på stjålne mobiler

Mobiltelefoner mistes og stjeles i store volum. Det skal Allianse og Hello gjøre noe med.

12. mai 2006 - 13:01

Ifølge Allianse stjeles det eller mistes mer enn 20 000 mobiltelefoner i Norge hvert år. Etterhvert som såkalte smarte mobiler blir mer og mer vanlig blir konsekvensen av å miste en slik mobil også større.

Informasjonen på de tradisjonelle mobilene begrenser seg til telefonlister og SMS-meldinger, men på de avanserte mobiltelefonene ligger også epost, utvidet kontaktinformasjon og i noen tilfeller viktige dokumenter.

- Mange lagrer nå svært mye sensitiv informasjon på mobilen, som e-post og Word-dokumenter. Særlig for bedrifter kan det være en katastrofe hvis firmahemmeligheter kommer på avveie, sier Jan Ivar Borgersen i IT-selskapet Allianse.

Allianse og Hello har inngått et samarbeid om å utvikle tjenester som skal begrense skaden når smartmobilen blir borte.

- Hvis mobilen forsvinner, kan vi gå inn og slette alle personlige opplysninger på den over nettet. Alt fra private SMS-er til lysbildepresentasjoner og kontraktsforslag blir fjernet, sier Borgersen.

Men selv om informasjonen er borte fra mobilen, er den fortsatt tilgjengelig for eieren.

- Vi kan tilby lagringsplass for backup på all informasjon på smartmobilen. Hvis uhellet er ute, er det fort gjort å sette deg opp med en ny mobil som har all den informasjonen som den forrige hadde, sier Nadir Nalbant i den nystartede mobiloperatøren Hello.

Smarte mobiler som kan ta over for deler av funksjonaliteten til en bærbar PC er et hot tema for tiden og det er mange aktører som snakker om det og som jobber med å få på plass løsninger. digi.no spør derfor hva som er unikt med det Allianse og Hello har utviklet:

- Vi er såvidt jeg vet de første som er oppe i produksjon med en ASP-løsning for mobilen. Mange snakker om det. Vi har det klart, sier Borgersen digi.no.

Han fremhever at løsningen ikke krever dyre spesialtilpassninger til løpende fakturering.

- Vi trenger ikke å sette inn en konsulent for å få det på plass. Det er et ferdig konsept som er satt i system og kan implementeres fortløpende hos nye kunder, sier Borgersen.

Hello satser primært på Windows Mobile baserte telefoner og løsningen selskapene har utviklet kun beregnet på Microsofts mobiloperativsystem.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.