Skal sortere nettsøkene

AltaVista går nå for bedre filtrering av nettsøkene. Sammen med Net Sheperd vil de tilby et alternativt opplegg som bare søker opp innhold tilpasset familien.

Mange av selskapene som driver søkemotorene på nettet, er på jakt etter måter å forenkle søkene for nettbrukerne. De fleste brukerne er svært lei av å bli overlesset med informasjon hver gang de legger inn et søkeord.

Det nyeste utspillet kommer fra AltaVista Internet Software som har dannet en allianse med Net Sheperd. Administrerende direktør i AltaVista, Ilene Lang, sier til CNET at den nye samarbeidspartneren filtrerer og tilbyr innhold som er sikkert og kan benyttes av familier.

En del av avtalen går ut på at AltaVista og Net Sheperd skal tilby sitt søkeverktøy til innholdsleverandører som har spesialisert seg i enkelte segmenter. Målgruppene kan være familie-, sport- og finanstjenester med bruk for sortering for å få frem de relevante treffene.

AltaVista følger i fotsporene til blant annet America Online-tjenesten NetFind som tilbyr et alternativ på søkemotoren for barn og unge.

Til toppen