(Bilde: Per Ervland)

Skal spå med Google

Spansk storbank med oppsiktsvekkende kompaniskap.

Forrige uke skapte det overskrifter at den spanske storbanken BBVA vraker Microsoft og en rekke andre etablerte leverandører til fordel for nettskybaserte Google Apps. Men samarbeidet går lengre enn det.

Financial Times melder at storbanken og søkegiganten går sammen om å lage en indikator for å gi innsikt i tilstanden til Spanias turistnæring. Det første pilotprosjektet skal prøve å gi langt bedre informasjon om etterspørselen etter hotellsenger i landet, som har turistnæringen som sin viktigste.

Indikatoren bygger på informasjon fra bankens egne estimater og analyser sammen med søkedata som Google leverer. Håpet er at bankens kunder vil få bedre hjelp til å måle etterspørselen før de offisielle tallene blir lansert, og dermed være bedre i stand til å styre ressursene.

Dersom forsøket er vellykket vil den spanske banken, som har kontorer i 26 land, utvide samarbeidet med Google til også å gjelde andre markeder og bransjer.

Det er ikke første gang informasjon basert på Google-søk blir benyttet som beslutningsstøtte. Et eksempel som den britiske finansavisen trekker frem er en studie den britiske sentralbanken publiserte i fjor.

Last ned studien her (pdf)

Et hovedfunn i denne studien var at analyser av søkeord på Google kunne være med på å forutsi viktige økonomiske nøkkeltall.

For eksempel viste sentralbankens forskning at økt bruk av ordet «jobs» og «Unemployment» var tett korrelert med den faktiske arbeidsledigheten. Ettersom det tar tid før det blir registrert at folk mister jobben vil slik informasjon kunne levere viktig beslutningsstøtte langt tidligere.

Til toppen