Skal stoppe Playstation-hacking

Sony vil ikke lenger sitte og se på at spillfrikene mekker på Playstation-konsoller med modifiseringsbrikker. Norske distributører kan også komme til å få en telefon.

Sony vil stoppe produsenter og distributører av såkalte mod chips. Disse modifiseringsbrikkene brukes både til å åpne konsollen for DVD-filmer fra flere regioner, og til å muliggjøre bruk av kopierte spill.

Sony skuer olmt på produsentene av disse brikkene, og truer med å sende advokatene sine på dem om de ikke skjerper seg, og også norske distributører kan komme til å få en telefon eller to fra selskapets advokater.

Flere norske aktører selger mod-brikker som for eksempel Neo og Messiah, og kan dermed komme i søkelyset. Sony-distributør Egmont Entertainment har ikke hørt så mye om saken, men SCEE-talsmann Nick Sharples har mer informasjon.

- For øyeblikket kikker vi ikke på noen konkrete norske distributører, men har satt igang prosesser overfor etpar produsenter og distributører andre steder. Hva vi gjør senere, er en annen sak, sier Sharples.

Ellers har to selskaper i Storbritannia stoppet salget av slike brikker med øyeblikkelig virkning. I tillegg til disse, har et italiensk selskap fått henvendelser fra Sony.

Sony gjør ikke så mye penger på salget av selve Playstation-konsollen - det er spillene som raker kroner ned i kassa deres. Og derfor er det nok et større irritasjonsmoment at disse brikkene gjør det mulig å benytte kopierte spill på konsollen.

- Et slikt spill tar to år å utvikle og produsere, så hvis det finnes piratbrikker som gjør det mulig å benytte piratkopier så er det klart vi må gå ut og beskytte vår investering, sier Sharples.

Flere brikkeselgere klager over at selve brikken ikke er ulovlig, selv om det å bruke den til piratvirksomhet er det. Likevel mangler de midler til å ta opp kampen mot et gigantkonsern som Sony, og dermed må de bare legge inn årene. Sharples sier, med henvisning til Messiah-brikken, at om de lager en utgave som bare har all den andre funksjonaliteten, men ikke muligheter for piratspill, så vil Sony bli fornøyde.

Sonys kampanje er dermed siste kapittel i sagaen om hvordan de store selskapene prøver å kontrollere piratvirksomhet gjennom å kontrollere teknologien, noe digi.no har skrevet en del om tidligere, blant annet i forbindelse med opphavsrettslovgivning både i USA og EU.

Til toppen