Det foregår stadig en drakamp mellom søkemotorleverandører som Google og nettsteder som forsøpler søkeresultatene med lavkvalitets innhold. (Bilde: Per Ervland)

Skal straffe overdreven optimalisering

Google ønsker at godt innhold alene skal være nok til å rangere høyt i søkeresultatene.

Google gjør stadige endringer i selskapets algoritmer for å rangere treffene brukerne får når de søker. Vanligvis forteller ikke selskapet om endringene før de blir utført, men under en paneldebatt i forbindelse med SXSW-konferansen forrige uke, gjorde lederen for Googles webspam-team, Matt Cutts, et unntak.

Ifølge Search Engine Land sa Cutts at Google innen noen måneder vil rulle ut en endring som selskapet har jobbet med de siste månedene.

– Vi forsøker til å jevne ut konkurransen. Alle de folkene som driver med [...] overoptimalisering eller overdreven SEO (Search Engine Optimization – søkemotoroptimalisering, red. anm) – mot de som lager godt innhold og gode nettsteder. Vi forsøker å gjøre GoogleBot smartere, forbedre relevansen vår, og vi ser også etter de som misbruker den, med for mange nøkkelord på en side, eller utveksler altfor mange lenker eller går langt utover det man normalt vil forvente. Vi har flere teknikere i mitt team som jobber med dette akkurat nå, sa Cutts.

Matt Cutts, leder for Googles webspam-team. Han jobber spesielt med søkekvalitet og problemer knyttet til søkemotoroptimalisering.
Matt Cutts, leder for Googles webspam-team. Han jobber spesielt med søkekvalitet og problemer knyttet til søkemotoroptimalisering. Bilde: Google

Effekten av endringen vil forhåpentligvis være at nettsteder som legger en stor innsats i å presentere godt innhold, blir prioritert i søkeresultatene, mens lenkefarmer, katalogtjenester og annet lavkvalitets innhold som brukerne av søketjenester i liten grad er på jakt etter, blir skjøvet mye lenger ned.

    Les også:

Til toppen