Skal ta 50 prosent av annonsemarkedet

Digilog har som mål å ta halve annonsemarkedet på Internett i Norge. Det har selskapet flagget overfor sine investorer. Overfor digi blir gründerne litt mer forsiktige. Men ikke på grunn av startvansker.

Reklameselskapet Digilog har hatt tekniske startvansker og måtte i forrige uke midlertidig stenge adgangen for nye nettbrukere som var ute etter bonuspoeng, pizza og flyreiser. Ifølge salgsdirektør Jan Perry Voldseth vil ikke dette ha noe å si for Digilogs forhold til annonsørene og de inntektene som kommer i løpet av 1997.

Ifølge egenreklamen er det nemlig meningen at Digilog skal revolusjonere Internett som annonsemedium. Det er en ambisjon selskapets aksjonærer, deriblant reklameguruen Ingebrigt Steen Jensen, synes å ha svelget med hud og hår.

Med 42 millioner kroner i budsjettert omsetting i år, har Digilog lovet sine aksjonærer en omsetning som matcher mediebyrået Carats prognoser for hva markedsleder Scandinavia Online (SOL) vil få inn i år (50 millioner kroner).

Og det er faktisk SOLs egne folk som gjør salgsjobben på vegne av Digilog og salgsdirektør Voldseth.

- Vi tror produktet vårt vil kunne løfte dagens annonsemarked på Internett til det dobbelte. Det vil si et stykke over hundre millioner kroner, sier Voldseth, som tidligere har vært salgssjef i Kinnevik-selskapet Airtime, salgsselskapet til TV3.

Nå mener han at Digilog vil bli like lønnsomt på Internett som reklamefilm er på fjernsynsskjermen. Han snakker om en omsetning i 100 millioners-klassen. Men først skal selskapet altså taue inn 42 millioner i et meget stramt reklamemarked, der prognosene ligger på rundt 80 millioner kroner totalt for hele markedet i 1997 (Carat Media & Research).

- Det betyr at dere regner med å ta ut det meste av denne økningen selv?

- Vi har vel budsjettert med et sted rundt 30 millioner kroner for inneværende år, stemmer ikke det?, spør Voldseth.

- 42 millioner, ifølge deres styreformann.

Styreformann Tore C. Sviland fra Delta Invest har selv investert ti millioner kroner i Digilog. Tallet som fikk Sviland til å åpne lommeboken for gründerne, var en budsjettert omsetning på 42 millioner norske kroner.

- Ja, 42 millioner stemmer nok. Men nå har halve året allerede gått før vi har fått lansert Digilog, så tallet kommer sikkert til å ende lavere. Et sted mellom 10 og 20 millioner kroner er mer realistisk. Vårt mål er å ha positive driftsmåneder på slutten av året, sier Voldseth.

- Det er likevel et høyt tall. Når dette konseptet er etablert i markedet, skal dere altså ta inn femti øre for hver annnonsekrone som omsettes på Internett i Norge?

- Femti øre kan vel være å ta i, men jeg tror vi kommer til å stå for veldig mye av dette annonsemarkedet denne høsten, sier Voldseth, før han blir avbrutt av administrerende direktør Martin Eikeland.

Eikeland er gründeren som har utviklet Digilog. Han har tidligere jobbet som IT-sjef i Telenor Bedrift.

- Jeg begynner å bli litt lei av alle som sier at dette ikke kommer til å gå. Du må unnskylde at jeg blir irritert, men jeg har blitt ledd av i to år, og alle prognoser som til nå er blitt satt opp for Internett har blitt sprengt. Utgangspunktet for budsjettet er 50.000 brukere ved slutten av året som ser én reklame om dagen. Ser de to reklamer daglig, dobles inntektene, sier han og legger til:

- Du må huske at om vi omsetter for 40 millioner, skal 10 millioner gå til pizzaer og flyreiser.

Til toppen