Roland Rabben startet opp Jotta i 2008 og siden har selskapet vokst kraftig. Nå vil han knipe markedet i Norden fra konkurrenter som Dropbox, Google Drive eller Microsofts Skydrive.

Skal ta Norden fra Dropbox

Norsk aktør vil slåss med de største.

Det norske selskapet Jotta har opplevd stor suksess med sin nettbaserte lagringstjeneste. Digi.no har tidligere skrevet om selskapet, som tilbyr «kortreist» og norsk lagring av brukernes dokumenter, videoer og bilder. Blant annet har selskapet bygget sine lagringsservere selv, for å få ned kostnadene.

I sommer nådde selskapet 100 000 kunder men er i skrivende stund oppe i 125 000 brukere. Nå melder selskapet at de vil satse i Norden i konkurranse med Dropbox og Google, som har lansert sin Drive-tjeneste.

– Vi er overveldet av de positive tilbakemeldingene. Mange ønsker ikke å lagre sensitive og private filer på de store serverparkene i USA og Norge anses som et stabilt land med lange tradisjoner for et sterkt personvern. Derfor endrer vi navn til Jottacloud og ønsker nordiske brukere hjertelig velkommen til den avkjølte norske nettskyen, sier Jottacloud-gründer Roland Rabben i en pressemelding.

Navnet Jotta kommer fra yottabyte, som benevner tallet 10 opphøyet i 24 og ett av de største tallene som benyttes innen datalagring, ifølge selskapet.

Per i dag er tjeneste deres tilgjengelig for Windows, Mac OS X samt iOS. En Android-tilpasset versjoner er også på vei.

    Les også:

Til toppen