Skal tilby SET-handel i samarbeid med SDS og Europay

Fra og med i dag er første byggetrinn i et internett-basert shoppingsenter på plass. Det er Statens Datasentral og Postbanken som står bak. SDS skal omsette for 200 millioner på internett-handel i år 2000. Musikk, film og reiseliv blir sentralt i oppstartsfasen, ifølge Vidar Sandvik (bildet).

Statens Datasentral og dets eier Postbanken har inngått et samarbeid med Europay om etablering av en sikker handleplass på nett basert på SET (Secure Electronic Standard). I første byggetrinn blir det imidlertid ingenting du kan kjøpe på shopping-senteret. Istedet finner du en handleguide, som ifølge forretningsutvikler Vidar Sandvik i SDS er Norges mest komplette.

Postbanken har utstedt Eurocard-kort til vel 68.000 kortbrukere, og sitter dermed på en viktig kundekontakt for et slikt shoppingsenter. I tillegg har banken i underkant av en million lønnskontokunder, og har selvsagt et stort distribusjonsapparat i ryggen for å nå ut med budskapet. Hvis butikkene som etablerer seg har et utbud av varer som gir et visst volum, samt lettselgelige produkter, skulle mye ligge til rette for at den noe usannsynlige konstellasjon at Posten blir største shopping-senter-eier på det norske internett.

Shoppingsenteret skal åpnes for ca 2.000 pilotbrukere i månedsskiftet august/september. SDS har kontakt med en rekke interesserte butikker innenfor blant annet musikk, film og reiseliv, sier Sandvik til digi.

SDS utarbeider også nå løsninger for mikrotransaksjoner mot de mange offentlige databasene selskapet har hånd om. Tanken er å bruke SET og kredittkort til dette også. For å hindre at transaksjonen skal koste mer i gebyrer og håndtering enn verdien av den, vil systemet bli lagt opp slik at kunden akkumulerer opp en saldo som når den passerer et visst beløp belastes kredittkortet.

I år omsetter Statens Datasentral vel 750 millioner kroner. Om tre år skal omsetningen være to milliarder, hvorav 200 millioner kommer fra shopping via internett. Selskapet har ingen planer om å ta provisjoner av butikkene som etablerer seg, men satser på å tjene penger på tilrettelegging og salg av tjenester og løsninger.

Til toppen