Skal tjene penger på lisensrot i bedriftene

Piratkopiering er et problem, men det er også mange bedrifter som kjøper for mange lisenser.

Programvarebransjen er frustrert over det de mener er svært utbredt piratkopiering. På verdensbasis skal cirka 35 prosent av programvaren være piratkopiert, ifølge bransjeorganisasjonen BSA (Business Software Alliance).

Og det er ikke bare i det private næringsliv, piratkopiering skjer. Nå truer også BSA Sveriges myndigheter med erstatningssøksmål etter at det i en rapport fra Statskontoret i Sverige ble avslørt at et femtitalls etater bruker ulisensiert programvare.

På den annen side er også overlisensiering et stort problem. For eksempel vil en bedrift som kjøper 300 lisenser automatisk få vedlikeholdsfakturaer på 300 lisenser hvert år, uten å vite hvor mange som faktisk har behov for lisensene. Ofte har bedriftene også kjøpt flere lisenser enn de trenger.

- De fleste bedrifter har ikke kontroll over hvor mange lisensbrukere de har, sier sjefen for Snow Software, svenske Axel Kling.

- De fleste bedrifter har ikke kontroll over hvor mange lisensbrukere de har Snow Software er i dag 10 år, og ble opprinnelig etablert i Norge. I 2003 ble de et svensk selskap, etter at gründerne av distribusjonsselskapet PC Lan, investerte noen av pengene de tjente på å selge til Merkantildata.

Nå er selskapet svorsk, ifølge Kling, men hovedkontoret ligger i Stockholm og av 25 ansatte er tre av dem i Norge. Tor Anders Djuplasti er Norgessjefen for Snow Software.

På slutten av 90-tallet, og på begynnelsen av årtusenskiftet var selskapet mest kjent for Snow Distribution, et system som gjør det enkelt å automatisere programvareinstallasjon og -oppgradering. Systemet var spesielt populært hos oljeselskapene, men det ble også brukt av mange offentlige kunder i Norge.

Snow Distribution videreutvikles fortsatt, men i dag ligger selskapets hovedfokus på systemene for lisensadministrasjon.

Bedrifter kan bruke flere millioner kroner hvert år på programvarelisenser uten å ha kontroll over hva de har kjøpt og hva de bruker.

Snow Software tror de kan tjene gode penger på å hjelpe bedriftene til å få den nødvendige oversikten over disse programvarelisensene, og dermed full kontroll over kostnadene på alt av lisenser og programvare.

Snow Software omsetter i dag for 25 millioner kroner, og tjener ifølge Kling penger for tredje året på rad. Kling sier videre at selskapet skal tredoble omsetningen innen to år til 75 millioner kroner.

Dette krever en internasjonal satsning, men selskapet har 15 partnere på plass og er allerede godt etablert i England. Ambisjonene er høye, og Kling forteller at han ser for seg en børsnotering en gang i fremtiden.

Til toppen