Skal trolig økse GPRS-prisene

Når Netcom åpner sitt UMTS-nett blir den viktigste nyheten for de fleste trolig lavere GPRS-priser.

Under en pressekonferanse i går gav Netcom noe mer informasjon om sin UMTS-utbygging og planer for lanseringen.

Netcom presiserer at de skal åpne nettet 1. mars, men at enkelte kunder vil få delta i pilotrunder både i høst og over nyttår.

Netcom er foreløpig sparsom med informasjon og vil ikke svare på mange spørsmål. Men på et punkt gav markedsdirektør Sondre Aarrestad informasjon som er gode nyheter for mange kunder.

Når det gjelder pris på bruken av det nye mobilnettet forteller Aarrestad at "pris vil være uavhengig av teknisk bæreteknologi, det vil si GPRS, EDGE/UMTS". I klartekst betyr dette at kunden skal betale det samme uansett om man overfører data med GRPS eller UMTS.

Netcom demonsterte på pressemøte hvordan man kan se på video og surfe lynraskt på nettet med UMTS.

- Vil ikke dette bli knalldyrt dersom dere ikke setter ned prisene på datatransport fra de prisene dere i dag tar for GPRS, spurte derfor digi.no.

- Jo, vi ser den og vil måtte gjøre noe her, medgav Aarrestad.

UMTS-lanseringen vil altså trolig komme svært mange kunder til glede, selv om de ikke kjøper seg UMTS-telefon med en gang.

Aarrestad spekulerer i at det over tid vil komme abonnementer med fri bruk innen gitt forskjellige grenser, men tror ikke Netcom vil lansere dette fra starten.

Modellen for priskuttene er da også klar fra moderselskapet. digi.no skrev i mars at Telia, som eier Netcom, kuttet kraftig i sine GPRS-priser da de åpnet sitt UMTS-nett den gangen - TeliaSonera satte ned GRPS-prisene med hele 40-50 prosent.

Kunder vil dermed betale 3-8 øre for å motta en gjennomsnittelig epost og 22-60 øre for et tresiders dokument.

- GPRS-prisene vi har i dag har gjort at de færreste brukere leser epost og annet på sine mobiler og bærebare PCer, påpekte teleanalytiker Tore Aarønæs til digi.no i mars. Når mobilselskapene åpner sine UMTS-nett må de kutte prisene på forrige generasjons teknologi - tjenestene må gjøres attraktive for brukerne. Men de burde ha kuttet prisene for lenge siden for å trent opp brukerne til å bruke mobile datatjenester. Nå må de nesten starte fra bunnen, mener Aarønæs.

Til toppen