Skal utnytte all regnekraft i datamaskinen

Nvidia åpner for testing av OpenCL-standarden.

Det aller meste av programvare utnytter bare regnekraften i datamaskinens sentrale prosessor, CPU-en. Men mange datamaskiner er utstyrt med flere enheter som kan utføre beregninger. Dette inkluderer grafikkprosessorer (GPU), parallellprosessorer som DSP-er (Digital signal processor) og i noen tilfeller også prosessorsystemer basert på Cell-arkitekturen.

OpenCL (Open Computing Language) er en åpen standard for generell parallellprogrammering som skal kunne brukes av programvareutviklere til å lage effektiv, flyttbar kode som kan utnytte regnekraften i systemer med en blanding av de nevnte regneenhetene. OpenCL skal kunne brukes i å lage programvare for alt fra tungregneservere til håndholdte enheter. Det hele skjer på et nivå som ligger nær maskinvaren.

Et eksempel på en applikasjon for mobiltelefoner som vil kunne utnytte OpenCL, er et verktøy som gjenkjenner bygninger mobilbrukeren fotograferer og som finner relevant informasjon om bygningene via Internett.

I går kunngjorde Nvidia at selskapet er først ut med å slippe en driver og et utviklersett (SDK) for OpenCL, noe som betyr at utviklere som deltar i selskapets OpenCL Early Access Program, kan begynne å lage OpenCL-basert programvare som kan utnytte regnekraften i selskapets GPU-er. Det dreier seg om svært tidlige versjoner av denne programvaren, en betaversjon kan først ventes om noen måneder.

- OpenCL-standarden ble utviklet på Nvidias GPU-er og Nvidia var det første selskapet som demonstrerte OpenCL-kode som kjørte på en GPU, sier Tony Tamasi, sjef for teknologi og innhold hos Nvidia, i en pressemelding.

Sentral i Nvidias GPU Computing-strategi er selskapets CUDA-arkitektur for massiv parallellprosessering, som er inkludert i mer enn 100 millioner GPU-er som Nvidia har levert siden 2006. Den er i dag tilgjengelig gjennom programmeringsgrensesnitt for språk som C, Java, Fortran og Python.

OpenCL er utviklet av Khronos Group, som også står bak en tilsvarende standard for grafikk, OpenGL. OpenCL støttes av en rekke store IT-leverandører, inkludert AMD, Apple, ARM, IBM, Intel, Motorola, Nokia, Nvidia og Samsung. Microsoft er dog ikke på listen over støttespillere.

Apple skal på sin side ta i bruk OpenCL i den kommende Snow Leopard-utgaven av Mac OS X.

    Les også:

Til toppen