SkandiaBanken slåss mot høye post-gebyrer

SkandiaBanken har hatt en eventyrlig kundevekst siden oppstarten for et år siden. Men det koster penger å få nye kunder, og Posten har doblet prisen på tjenester nettbankene er helt avhengige av. - Konkurransevridende, mener SkandiaBanken.

SkandiaBanken har fått 95.000 kunder i løpet av sitt første driftsår. Det er mye, og det koster penger.

Ett av områdene den gebyrfrie nettbanken skulle tjene penger på, var fondshandel. Leder i SkandiaBanken, Øyvind Thomassen, er ikke fornøyd med fondsporteføljen på 230 millioner, og heller ikke helt tilfreds med kundenes interesse for fondssparing.

- Markedet har vært surt. Mange sitter på gjerdet, men jeg regner med at fondshandelen vil ta seg opp. Det er fortsatt et stort satsingsområde for oss, sier han og opplyser at syv nye fond ble lansert 27. april.

En av nettbankenes største utfordringer er legitimering av kunder - i forbindelse med oppretting av kundeforhold. Den foreløpig eneste måten å løse dette på er ved å sende en PIN-kode rekommandert til kunden. Thomassen mener Posten har sett et forretningspotensial i dette, for siden 27. april i fjor har prisen på rekommanderte sendinger (med mottagingsbevis, slik SkandiaBanken benytter) blitt doblet - fra rundt 50 til over 100 kroner.

- For kunder som ønsker kort med bilde, kreves bekreftet kopi av legitimasjon. Tidligere var Posten pålagt å gjøre dette, men flere postkontorer, særlig i de store byene, nekter nå å utføre denne type bekreftelser. Andre instanser som kan utføre denne bekreftelsen er politi, sorenskrivere, advokater, notarius publicus og statsautoriserte revisorer. Disse instansene er ofte ikke så tilgjengelige for kundene.

- Dette er urimelig, og også konkurransevridende. Posten tar overpris for tjenester vi som nettbank foreløpig er helt avhengige av, sier Thomassen som vurderer å kontakte Konkurransetilsynet.

Et annet problem SkandiaBanken har slitt med er oppetiden. - Vi er ikke fornøyd med oppetiden i år, men vi har sett en bedring den siste tiden. Til sammen er det ikke snakk om dager, men heller timer og minutter, forteller Thomassen.

- Nedetiden har ikke rammet så mange av kundene våre, men tilgjengelighet er selvfølgelig viktig, fortsetter han.

Det første året har banken hatt høye utviklingskostnader, i tillegg til at kundene er dyrest den første tiden. Det er i løpet av de tre første månedene man som kunde henvender seg til banken oftest - enten via epost eller telefon. Det er også i denne perioden kort skal utstedes og postgebyr skal betales.

Resultatet for nettbanken endte i år 2000 på minus 32 millioner, og samlet resultat for bankens norske virksomhet endte på minus fem millioner.

I 2001 vil banken ha høye utviklingkostnader for online aksjehandel, som etter planen skal lanseres til høsten.

- Vi vil være 100 prosent sikre på at systemet fungerer før vi lanserer. Det kommer en testpilot til sommeren, og til høsten regner vi med at det skal være klart for kundene, sier Thomassen.

Han sier banken skal klare å nå break even i år, og at de vil tjene penger fra neste år. Og selvom resultatet etter første års drift endte på minus, anser Thomassen SkandiaBanken i Norge som en markedsmessig og kundemessig suksess. Syretesten kommer de neste to årene.

- Lykkes vi med å bli en stor aktør innenfor langsiktig sparing, skal dette gå bra, sier han.

Til toppen