Skaper butikk av domenekonflikter

Thomson & Thomson, et selskap som har syslet med merkevare- og copyright-spørsmål i 75 år, satser nå på et nytt forretningsområde: Med tjenesten Namestake skal det bli enklere å sikre full ekslusivitet for merke- og domenenavn.

Noen gang lurt på hva et godt domenenavn egentlig er verdt?

Vel, du kan jo spørre Compaq som nylig brente av 3,3 millioner dollar for altavista.com - det naturlige domenenavnet for den populære søkemotoren med samme navn som i sin tid ble etablert av Compaq-kjøpte Digital Equipment Corporation.

Denne og tilsvarende historier om selskaper som bruker store ressurser til å etablere tjenester på Internett bare for å oppdage at tjenestens navn og/eller naturlige domenevalg er opptatt av andre, har - ikke uventet - skapt en ny forretningsidé i kommersialiseringens hjemland, USA.

Selskapet Thomson & Thomson tilbyr nå Namestake, en tjeneste som gjør det mulig å søke etter registrerte merkenavn og sammenlikne disse med identiske eller liknende domenenavn . Tanken er at bedrifter skal kunne benytte Namestake både til å finne ut om de velger et unikt domenenavn og som en vaktbikkje som passer på at det valgte og registrerte domenenavnet ikke blir (mis)brukt av andre.

Det innledende søket på Namestake - som bare ender opp med å vise antallet like navn - er gratis. Men for å se det endelige resultatet med fulle domenenavnopplysninger, må selskaper betale Namestake mellom 25 og 175 dollar.

Nå er ikke det å søke etter det samme domenenavnet i seg selv noen stor operasjon - i hvert fall ikke under toppdomener som ".com", ".net" og ".org" - det gjør f.eks. InterNIC gratis og kjapt for deg. Men å finne nesten identiske navn vil fort bli mer et spørsmål om heldig gjetting.

Men nå skal du altså kunne slippe gjetteleken: Ifølge Thomson & Thomson har selskapet utviklet en proprietær søkemotor som søker gjennom 247 ulike registre. Databaseløsningen søker både etter identiske navn, navn som likner på hverandre, feilstavelser og fonetiske likheter.

Peker til nettstedet finner du i margen til høyre.

Til toppen