(Bilde: Per Ervland)

Skepsis mot Facebook Places

Norske Facebook-brukere som har hørt om tjenesten, frykter for personvernet.

I august i fjor lanserte Facebook tjenesten «Places» som lar brukere med GPS på mobilen holde sine venner kontinuerlig à jour med hvor de befinner seg. I forrige uke ble tjenesten også tilgjengelig i Norge.

    Les også:

Webselskapet Tenk har allerede rukket å få Norfakta Markedsanalyse til å lage en første markedsundersøkelse av Facebook Places. Norfakta gjennomførte undersøkelsen mandag 10. januar, blant Facebook-brukere over 15 år.

Undersøkelsen viser at svært få har hørt om den nye tjenesten, og at et stort flertall av disse har betenkeligheter med å bruke den, på grunn av personvernhensyn.

Spørsmålene og svarene ser slik ut:

1: Har du hørt om Facebook Places?

Ja: 29 prosent

Nei: 71 prosent

2: Dersom JA på spørsmål 1, har du brukt Facebook Places?

Ja: 28 prosent

Nei: 72 prosent

3: Dersom nei på spørsmål 2, har du planer om å bruke Facebook Places?

Ja: 10 prosent

Nei: 67 prosent

Vet ikke: 24 prosent

4: Dersom ja på spørsmål 1, har du betenkeligheter med å bruke Facebook Places i forhold til personvern?
Ja: 59 prosent

Nei: 38 prosent

Vet ikke: 3 prosent

5: Dersom ja på spørsmål 1, kan du være interessert i å motta spesielle tilbud fra bedrifter gjennom å sjekke inn på steder i Facebook Places?
Ja: 21 prosent

Nei: 72 prosent

Vet ikke: 7 prosent

På nettstedet slettmeg.no har Datatilsynet, som også har uttrykt skepsis overfor Facebook Places, lagt ut anvisninger på hvordan brukere kan justere personverninnstillingene i Facebook for å unngå at andre enn dem de selv vil, skal kunne følge med på hvor de er.

Til toppen