Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus hos Netcom bekymrer seg ikke nevneverdig for konkurransen fra Network Norway.

Skeptisk til «gråimport» av iPhone

Øyvind Vederhus i Netcom ber kundene tenke seg nøye om.

Network Norway kunngjorde på en pressekonferanse i dag at de bryter Netcoms monopol på salg av iPhone i Norge. Fra klokken ett åpnet salget til bedriftskunder gjennom selskapets nettbutikk.

    Les også:

Tilbudet innebærer ikke at de har fått i stand en avtale med Apple, slik Netcom har. Tvert i mot har selskapet valgt å parallellimportere telefonene gjennom en europeisk samarbeidspartner, som de ikke vil navngi.

Dermed er det det i praksis slutt på iPhone-monopolet her til lands, men det ser ikke ut til å bekymre Netcom.

- Parallellimportering eller gråimport er ikke noe nytt. Det har vi vært kjent med helt siden vi begynte å tilby iPhone i juli. Det nye er at det er en teleoperatør som står bak, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vedershus i Netcom til digi.no.

Vederhus regner med at de sitter på et viktig kort i kampen om kundene, nemlig service og støtteapparatet bak produktet.

- Vi håper kundene som vurderer tilbudet deres ser på dette. Det er all grunn til å spørre hvordan de skal kunne klare å ivareta dette, sier han.

Kommunikasjonssjefen mener videre at de også på pris er konkurransedyktige i forhold til Network Norway.

- Det de presenterer i dag er vel ikke akkurat gratis, sier Øyvind Vederhus.

- Er det billigere hos dere?

- Det skal jeg ikke kommentere. Det kan kundene selv regne seg frem til, sier han.

På spørsmål om hva den såkalte «gråimporten» vil innebære for Netcom og deres eksklusive avtale med Apple svarer han følgende:

- Vi forholder oss til vår avtale med Apple i dag, helt på samme måte som vi gjorde i går. Det står som det står.

Netcoms kommunikasjonssjef ønsker ikke å kommentere hvor lenge de forventer å beholde det offisielle monopolet på salg av iPhone i Norge.

    Les også:

Til toppen