Skeptisk til internett

Bare 2% av Norges befolkning bruker internett til daglig. Det viser rapporten Forbruker og media 2-96 fra Norsk Gallup. 478.000 nordmenn har tilgang til internett på jobben/skolen eller hjemme. Elektronisk post er den mest brukte internett-tjtenesten, men stadig flere bruker internett til å søke etter nyheter og lese norske aviser. Terje Vold, administrerende direktør i Carat Media & Research sier i en kommentar til undersøkelsen at han fortsatt er skeptisk til Internett som en reklamekanal, men skepsisen er ikke ubetinget.

- Jeg tror ikke Internett vil bli noe generelt reklamemedium. De eneste som vil få noen effekt av annonsering på Internett, er de som kan komme med nyttig informasjon, eller de som kan omsette rene kapitalvarer og konkrete tjenesteytelser via nettet, sier Terje Vold. Carat er et av medirådgivningsbyråene, som forteller annonsørene hvor de kan få mest igjen for sine annonser. Og foreløpig er altså ikke Vold fra seg av entusiasme for det nye elektroniske mediet.

- Vi har fått mange forespørsler fra kundene våre om annonsering på Internett. Men det er jo ingen som tjener penger på Internett i Norge ennå, og det er jo noe vi forteller og advarer kundene om. Allikevel har vi ikke frarådet noen av de som har kommet til oss med spørsmål om å annonsere elektronisk. Blant annet, fikk en kunde av oss flere hundre svar på en "stilling ledig"-side. Foreløpig er det billig å annonsere på Internett, og det kan være lurt å prøve seg fram og få elektronisk erfaring før Internett blir mer brukt, og annonseprisene følger etter, sier Vold.

Til toppen