Skiinfo satser i Amerika

Norske Skiinfo er klar for et nytt kontinent, med Yahoo-avtale i skibagen.

Snøen har kommet, skianleggene fyrer opp snøkanonene, og Skiinfo kommer ut av sommerdvalen. Skiinfo er selskapet som holder ski og snowboard-entusiaster oppdatert om hvor de finner fine forhold.

– Vi ansetter igjen, forteller daglig leder Espen Schrøder, i Skiinfo AS.

Han leder et selskap som gikk med overskudd hvert år frem til 1999, da de fikk dot.com-investorer på laget. Så kom en tøff tid, men nå er ekspansjonsplanene tilbake.

– Vi er eksklusiv leverandør av skiinfo til Yahoo for Europa, som også har etterspurt dette i USA. Med Yahoo-avtalen har vi inntekter nok til å tørre å satse på Nord-Amerika, sier Schrøder.

Dette var planen også ved tusenårsskiftet, og i to av landene de da planla ekspansjon til har de bitt seg fast. Alle tre kontorene går nå med overskudd.

– Vi har egne kontorer med fortjeneste i Frankrike og Italia, og er på vei inn i Østerrike, sier Schrøder, som nå har en halv million brukere i måneden.

Skiinfo lager all teknologien selv, og selger konsulenttjenester til skidestinasjonene. De tilbyr destinasjonene mange tjenester, men størstedelen av inntekten kommer fra informasjonstjenesten som gir oversikt over føreforholdene i de forskjellige anleggene, og sender ut varslinger når det kommer mye puddersnø.

Selskapet avsluttet nylig sitt regnskapsår, og endte på rundt 20 millioner i omsetning, hvorav to tredjedeler kommer fra føreinformasjonstjenestene. Tolv ansatte sitter i Norge, i tillegg til seks i Italia og seks i Frankrike.

For å få mer reklameinntekter fra sine skiinfosider, er selskapet i gang med å danne et nytt selskap sammen med rubrikktjenesten Finn. Det skal hete Turistinfo og bli et slags annonsenettverk for turistindustrien. Annonsene skal blant annet vises på Skiinfo.no, samt andre turistrelaterte nettsider. Dermed håper selskapet å få inn mer reklame fra andre aktører i tillegg til selve skiannleggene.

Tjenesten skal lanseres i vinter.

Schrøder har tro på god vekst fremover.

– Vi har håp om økning på 50 til 100 prosent de neste to årene, blant annet gjennom å selge synlighet til tilbydere som overnattingssteder og restauranter, sier han.

Til toppen