JUSS OG SAMFUNN

Skiller ut multimedier i global reklamekjede

Den internasjonale reklamebyrågruppen McCann-Erickson Worldwide, hvor kreative JBR inngår, lanserer nå ThunderHouse, en egen byråkjede kun fokusert på multimedieaktiviter. Samtidig mister byrået sentrale medarbeidere.

Herman Berg
24. sep. 1997 - 01:24

- Nye medier er globale i sin natur, og det vil da være viktigere enn noen gang å operere disse mediene med et verdensomspennende nettverk, sier Pål Roppen som har ansvaret for Thunder House i Norge. JBR/McCann skiller ut JBR/McCann Multimedia av gruppen og over i Thunder House.

Oslo-kontoret vil få ansvaret for hele Norden.

McCann, som altså er representert med reklamebyrået JBR/McCann i Norge, har planer om å bygge sitt globale multimedienettverk i alle de 117 landene de nå er inne i. De har ambisjoner om å ha etablert seg med Thunder House i nærmere 100 land i løpet tre til fire år. Selskapet skal satse på kreativitet innen de de kaller "prosessorientert kommunikasjon" for ulike typer informasjonbærere (inkludert CD-ROM/DVD).

Men Thunder House skal også satse på medieplanlegging og mediesalg på Internett. Der innebærer at byrågruppen posisjonerer seg på et område hvor de tradisjonelle mediebyråene ikke har greid å følge med i utviklingen. Selskapet har, ifølge deres egne opplysninger, 30-40 personer som på fulltid sitter i USA og analyserer websider for strategisk og taktisk plassering av sponsorreklame og bannerannonser.

- Vi tror ikke det å legge multimedievirksomheten inn i et tradisjonelt reklamebyrå er veien å gå. Slik virksomhet krever full fokus og spesialkompetanse. Derfor skiller vi nå ut virksomheten i en egen global kjede, sier ansvarlig for McCann-Erickson i Norden og BeNeLux-landene, Petter Gudmundseth.

Utskillelsen medfører imidlertid at Gudmundseth mister tre svært sentrale medarbeidere som ikke blir med over fra JBR/McCann Multimedia. Daglig leder Arild Bjørn-Larsen har vært i reklamebyrågruppen siden 1994 og har tidligere arbeidet i både Apple og NetCom. Kreativ leder Jan Omdahl er ikke minst kjent fra sine tre år i Dagens Næringsliv på midten av 90-tallet. I tillegg faller seniorkonsulent Bjørn Tore Stig fra.

Ingen av disse var tilgjengelig for kommentar på det skrivende tidspunkt. Gudmundseth ville heller ikke kommentere deres frafall ut over å opplyse at det var de tre medarbeidernes eget ønske å ikke være med over i ThunderHouse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.