Skjønner ikke vitsen med sosiale medier

Sosiale medier vil komme på bekostning av veksten, frykter norske ledere ifølge ferske tall.

– Om fem år vil alle bedrifter i en eller annen form tilby sosiale nettverk til sine ansatte, spår briten David Gurteen.

Dette er spådommer som får norske ledere til å skjelve.

Redsel og forsiktighet hos ledere er nemlig blant nøkkelbarrierene for å bruke sosiale medier i næringslivet. 63 prosent av norske ledere sier de ikke forstår forretningspotensialet til sosiale medier, ifølge tall fra Avanade, et globalt IT-konsulentbyrå eid av Microsoft og Accenture.

Det hjelper ikke å slå i bordet med andre undersøkelser som viser at sosiale medier kan tvert imot bedre kundeforholdet og øke salget.

Norske ledere lar seg heller ikke berolige av at nesten syv av ti bedrifter nå lar ansatte bruke tid på nettsteder som Facebook, MySpace og Linkedin, ifølge en fersk rapport (pdf) fra analyseselskapet Awareness. Det er opp fra 37 prosent i fjor.

Til tross for disse tidlige bevisene har de fleste selskaper ingen offisielle planer for å styre innføringen av sosiale media eller utnytte dets fordeler, viser Avanadas undersøkelse.

- Bruk av sosiale medier som Linkedin, Facebook og chat har flere dimensjoner ved seg. Frem til nå har det stort sett vært skepsis omkring IT sikkerheten ved slike virkemidler, men nå må fokus komme mer over på hvordan næringslivet kan benytte disse til å fremme sin egen virksomhet. Mulighetene er mange og dette er en virkelighet som kommer med den nye generasjoner kunder og arbeidstakere, sier Norgessjef i Avanada, Petter I Jenssen.

Gjennom intervjuer av flere enn 500 globale toppledere, fant Avanade også at:

  1. De fleste nordiske bedrifter ligger foran sine internasjonale konkurrenter i bruk av sosiale media.
  2. Teknologier som innebærer sosiale media har potensial til å forandre måten selskaper bygger og administrerer forhold til deres kunder.
  3. Sløvhet, redsel og usikkerhet – mer enn kostnader – forhindrer selskaper fra å formelt ta i bruk teknologier som innebærer sosiale media.
  4. Disse teknologiene brer seg sakte men sikert ut i mange kunnskapsbaserte arbeidsplasser. Dette vet selskapene, men de fleste har ingen formell plan om å administrere dem.
  5. Andelen norske brukere av et nettverk som Linkedin er meget høyt: 70 prosent i forhold til et snitt på 38 prosent.
  6. Norske bedrifter er nærmest å ha en strategi for å intergrere bruk av sosiale media for sine ansatte på plass.
  7. Nøkkelbarrierene til å ta i bruk sosiale media -teknologier er bekymringer over sikkerhet (76 prosent); toppledelses sløvhet (75 prosent); og frykt for å bruke ukjente teknologier(58 prosent).
  8. Mer enn 75 prosent av selskaper verden over innrømmer at sosial nettverksbygging vil innta bedriftene snikende dersom det ikke er forebyggende administrert.
  9. 9 av 10 selskaper forstår at den neste generasjon ansatte vil vise vei for sosial nettverksbygging til arbeidsplassen.
  10. 60 prosent av respondentene sa at integrasjon av sosiale media -teknologier ikke er på agendaen.
  11. Bare 18 prosent av respondentene hadde noen form for strategi for å integrere disse teknologiene innenfor selskapet for ansatte.
  12. Mer enn 60 prosent var også enige i at sosial nettverksbygging er det neste store steget i samarbeidsaktiviteter og teknologi for en bedrift.
  13. Halvparten av selskapene frykter negativ virkning på produktivitet.

- Selskaper som ikke tilpasser seg teknologier som innebærer sosiale medier vil nok miste kunder, slår Jenssen fast.

Avanade jobber med organisasjoner for å levere løsninger som utnytter måten sosiale media kan påvirke kundeforhold, noe som åpner et nytt nivå av internt og eksternt samarbeid.

Til toppen