Skokjøp i turbofart

Norske menn bruker 60 sekunder når de skal handle sko på Internett.

Det viser utskrifter som er foretatt av den norske nettbutikken for menn, dressmart.no

- Dette bekrefter det våre undersøkelser har vist: Norske menn er handlekraftige og effektive - de vil være velkledde, men ikke bruke tid på selve handelen, sier daglig leder i dressmart.no Paal H. Kristensen i en pressemelding.

Mens menn i de øvrige nordiske landene bruker mye tid på å surfe, er nordmenn mer målrettet. Han ser, handler,

betaler og fortsetter der han slapp. Slik sett kan norske menn bruke tid med venner og familie, fremfor å bruke mellom en halvtime og en time på å reise til butikken, prøve og handle, sier Kristensen.

Norsk Statistikk utførte i august en undersøkelse for dressmart som viser at menn ikke liker shopping, men at de er interessert i å bruke Internett.

16 prosent av de spurte sier at de vil handle klær på Internett fordi de kan gjøre det når det passer dem selv i løpet av døgnet. 14 prosent peker på fordelene ved at man slipper køer, mens ti prosent fokuserer på lavere priser.

Ifølge pressemeldingen skiller dette seg fra svenskene som bor i byer og handler i lunsjen. I Norge handler vi på ettermiddagen og på kveldstid. Kundene er spredd over hele landet og mest populært er skjorter og slips, men også sko - som det er fryktelig vanskelig å få prøvd via nettet.

Fokusering på kundeservice og fleksibel returrett regnes som medvirkende årsaker til at folk faktisk kjøper sko uten å kunne prøve dem.

Nettbutikken ble etablert for en drøy måned siden for menn mellom 25 og 45 år. Tall som dressmart har fått fra Norsk Statistikk viser at 73 prosent av norske menn mellom 25 og 45 år nå har tilgang til Internett.

Til toppen