Skreddersydd sportsdekning på nettet

Lyst på øyeblikkelig oppdatering og kryssjekking av alt fra rundetider til deltakernes hjertepuls i sanntid? Det kan bli virkelighet hvis den unge mediebedriften Quokka Sports i San Francisco når målet om å snu opp ned på tradisjonell sportsdekning.

Quokka har utviklet avansert teknologi som formidler visuell dekning over høyhastighets internettforbindelse direkte til brukerne. Enten du bruker PC eller interaktiv fjernsynsskjerm skal du bli i stand til å følge internasjonale sportsbegivenheter via Quokkas hjemmeside.

Og du skal selv kunne velge kameravinkel, lyd, statistikk og prangende grafikk. Til og med vitale data som deltakernes puls og blodtrykk håper de å gjøre tilgjengelig.

TV-selskapet NBC og det amerikanske fotballforbundet NFL er blant dem som vurderer et samarbeid med Quokka. På teknologisiden samarbeider bedriften med industrigiganter som Intel, Compaq Computer og Eastman Kodak.

Analytikere tror Quokka kan skaffe inntekter både fra reklame, sponsorvirksomhet, produktplassering, e-handel, betal-TV, og digitale rettigheter. På teknologisiden er det økt spredning av digitalt fjernsyn og forbedringer i videostrømning som er de største utfordringene.

En talsmann for NBC Interactive tror Quokka kan bli et supplement til tradisjonell fjernsynsdekning, men ikke en erstatning.

- Internett har skapt en helt ny situasjon. Du kan se hva du vil, når du vil. Fjernsyn har flere begrensninger, sier han.

Bedriften har allerede dekket flere større seilbegivenheter. I ni måneder fulgte det Whitbread-seilasen rundt jorden i 1997-98, med både video og stillfoto, rapporter fra deltakerne via e-post, og fra journalister ved hver havn. Anslagsvis 1,8 millioner personer fulgte Quokkas dekning, som ga selskapet sju millioner dollar (52 millioner kroner) i inntekter, og lovprisninger fra en samlet sportspresse.

Til toppen