Skrue jakter på ny lykketiøring

Verdens mest suksessfulle videoleverandør tar noen av de meste populære tegnefilmene over på digital video. Samtidig skiftes markedsføringsstrategien som har gjort Skrue til verdens rikeste and.

The Walt Disney Company har bygd sitt medieimperium gjennom en genial markedsføringsstrategi av solide produkter. Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene når Disney slipper sine tegnefilmer først på kino, deretter på video.

Merkelappen "Tilgjengelig kun i en begrenset periode" henger alltid ved filmene og er gjort for at et produkt kan relanseres så snart nye generasjoner vokser opp. Etter en tid trekkes filmer tilbake fra markedet og kan bli borte i en periode på syv år.

Nye familier med småbarn dukker stadig opp på markdet som potensielle Disney-kjøpere av hovedproduktene og diverse markedsføringsgimmicker. Barn og foresatte får dermed hele tiden tilbud om nye Disney-produkter.

Nå tvinger den teknologiske utviklingen Disney til å tenke nytt. DVD (Digital Versatile Disc) er digitale video- og CD-ROM-plater med høy billed- og lydkvalitet. De siste to årene har DVD gjort sitt inntog på det amerikanske markedet, og de siste beregninger går ut på at det finnes 2,4 millioner DVD-spiller som er laget for TV-bruk med estimater på fire millioner enheter ved inngangen til årtusenet.

Samtidig skriver Wall Street Journal at det finnes rundt 20 millioner DVD-ROM drivere til datamaskiner ute i markedet.

I fjor sommer inngikk Disney en avtale med verdens største mediekonsern, Time Warner, om distribusjon av digitale videoer. Etter avtalen skulle Warner Home Video levere filmer fra Disneys datterselskap Buena Vista Home Video i Europa, Midt-Østen, Afrika og Russland.

Avtalen skulle gjelde over 100 filmtitler, men, med unntak av de data-animerte filmene "Småkryp", blir det ikke sluppet noen filmer på DVD før i høst.

Ni filmer presenteres på DVD i høst, inkludert klassikerne "Peter Pan", "Lady og og Landstrykeren", "Jungelboken" og "Pinocchio". Disse skal ledsages med en massiv blitzkrieg på markedsføringssiden som Disney-sjef Michael Eisner kaller det.

Disney endrer samtidig VHS-strategien. Eldre, ikke fullt så populære filmer vil nå konstant være tilgjengelig, mens klassikere skal trekkes ut av markedet i en periode på ti år i stedet for syv. Det vil dreie seg om i underkant av 20 titler som vil være utilgjengelig på vanlige videokassetter i tiårsperiodene.

Bakgrunnen for disse endringene er dårlige inntjening for Disney, ikke minst fra den lukrative video-virksomheten som i over ti år bragte store inntekter for konsernet. Disney-sjef Eisner satser på at ikke magien har gått ut av produktene og at endret markedsføringstaktikk kan rette opp salget.

Wall Street Journal illustrerer Disneys problemer ved relanseringen av tegnefilmversjonen av "101 Dalmantinere". Da filmen kom på VHS i 1992, solgte den 11,8 millioner eksemplarer eller 22 prosent av husstander med videospillere. I år ble den sluppet på ny med et salg på 5,7 millioner eller fire prosent av husstandene.

Disney har vært trege med å satse på DVD fordi de har ment at formatet har vært i en startfase hvor kun spesielt interessert (les; voksne nerder) har investert i DVD-spillere. Nå satser amerikanerne på at salget går over i en ny fase hvor salget vil eksplodere.

Dessuten innser det tradisjonsrike selskapet at brukervanene til de unge har endret seg på få år; fra fjernsynsapparatet til PC, CD og DVD-ROM.

Til toppen