BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Skudd for baugen for Mac-brukere

Stein Terje Skaar i AddTech Norge AS, norsk importør av Power Computings Mac-kloner, er skeptisk til at Apple har kjøpt seg fri for en brysom konkurrent. Han frykter for konkurransen på Apple-plattformen.

Jens Kanden
3. sep. 1997 - 15:20

Apples kjøp av Power Computing får dramatiske konsekvenser for AddTech Norge AS. Når Power Computing slutter å selge Mac-kloner ved utgangen av året, faller hele grunnlaget for AddTechs virksomhet bort. Selskapet, som har holdt på i ett år, livnærer seg ved å importere og selge Power Computing Mac-kloner til Norge.

I begynnelsen foregikk salget direkte til slutt kunder, men etterhvert har selskapet bygget opp et indirekte salg gjennom flere Apple-forhandlere. Selskapet, som har et ti-talls ansatte i Norge og Sverige, hadde planer om å selge Mac-kloner for 20 millioner kroner i 1997. Nå faller dette i grus.

- Vi er i prosessen med å vurdere hva slags grunnlag vi har for å drive videre, forklarer Skaar overefor digi.no, som understreker at alle kunder vil få service og support enten gjennom AddTech, Apple, eller Power Computings europeiske apparat.

- En mulighet, som ikke frister, i og med at vi alle har bakgrunn fra Mac OS-miljøet, er å drive videre med Power Computings Wintel-bokser, fortsetter Skaar.

Skaar forteller videre at det er uaktuelt for selskapet å bli en Apple-forhandler, særlig tatt i betraktning at AddTech er blitt mer en distributør enn en forhandler. Selskapet vil fortsatt selge Power-maskiner en stund fremover.

- Så lenge vi har tilgang på maskiner vil vi fortsette å selge. Vi har dessuten senket prisene for å få fart på de boksene vi har inne, sier Skaar.

Skaar innrømmer at salget har gått primært til Apple-kunder, noe som underbygger Steve Jobs påstand om at klonene kannibaliserer Apples salg. I henhold til Skaar har rundt fem prosent av salget gått til PC-kunder, en klart høyere prosent enn den éne prosenten som Jobs har gått ut med.

Skaar mener også bestemt at Power Computing har vært en viktig utfordrer til Apple, og han spør hvordan Apple skal greie å spre budskapet om Mac OS-plattformen på egenhånd. Skaar frykter at Apple vil returnere til sitt gamle sedate jeg og bli en enda mer nisjeorientert aktør i databransjen.

- Det var begynt å bli gøy igjen, slik det var i 80-årene, forteller Skaar entusiastisk.

- Jeg stiller meg spørrende til Apples strategi, og er spent på hva Apple vil gjøre med sine salgskanaler. Det er i hvert fall helt klart at store kunder mister friheten til å velge, sier Skaar.

- Fra Apples ståsted kan jeg se fordelene av at det får tilgang til et direktesalgsapparat, selv om det gjenstår å se hva selskapet gjør med dette.

- Apple har også fått tilgang på teknologi som gjør det mulig å komme på markedet med 100-prosent-maskiner, ikke 80-prosent-maskiner som idag, avslutter en betenkt Skaar.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.