Skuffende salg for TabletPC

Tablet PCer vil forbli et nisjeprodukt, spår to analytiker og påpeker for høye priser.

Da Microsoft lanserte TabletPC i 2002, spådde selskapet at denne type maskiner med skjermer man kunne skrive og tegne direkte på, raskt ville ta over markedet for bærbare maskiner.

Volumproduksjon ville gjøre forskjellen på denne type bærbare og dagens maskiner minimal, mente Microsoft. Man kan også peke og klikke på skjermen med pennen i stedet for å bruke mus.

Men Tablet PC har ikke blitt noen stor suksess. Maskinene har forblitt nisjeprodukter for brukere på sykehus og industrien. Først i februar passerte salget av TabletPC en million solgte maskiner.

Nå kutter Roger Kay, tidligere IDC-analytiker og nå sjef for Endpoint Technologies Associates, spådommene for Tablet-salget fremover. Og han får støtte fra Gartner, skriver Reuters.

Tidligere spådommer har visst et jevnt og pent salg fremover, men nå kutter de to. Kay tror at det vil bli solgt 4 millioner maskiner i 2009 og Gartner har kuttet sine spådommer til maksimalt 7,2 millioner, minimalt 1,6 millioner.

Kay påpeker at en Tablet-maskin fremdeles er 100 dollar dyrere enn en tilsvarende tradisjonelt designet maskin.

Til toppen