Apples Tim Cook kunne tirsdag presentere en ny linje med topp-telefoner, men de ble mottat med et skuldertrekk på Wall Street. Er selskapets innovative kraft i ferd med å ebbe ut? (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Skuffet over Apple

Aksjemarkedet lot seg ikke imponere av nye telefoner.

Aksjekursen til Apple falt 2,3 prosent tirsdag etter at selskapet presenterte to nye iPhone-modeller. Det var helt tydelig at investorene på Wall Street, og resten av verden, ikke lot seg begeistre av en forbedret utgave av iPhone 5 eller en ny plastikk-variant med lavere pris.

En av grunnene til at markedet ikke reagerte med annet enn et skuldertrekk er at det ikke kom en eneste nyhet som ikke var lekket på forhånd. De som forventet seg nyheter, heftige innovasjoner eller en ny «gamechanger» i markedet ble rett og slett skuffet.

At Apple nå kommer med en telefon til massemarkedet, iPhone 5C, som vil koste fra 99 dollar og opp i det amerikanske markedet, har vært kjent lenge. Dette er for å møte den økte konkurransen fra lavpris-segmentet, selv om Apples produkter blir å regne som dyre uansett.

Analytiker Brian Marshall, analytiker i ISI Group, sier til Wall Street Journal at den nye iPhone 5C virker attraktiv, men at han tviler på om den vil bli såpass lavt priset at den kan gjøre store utsalg på markedsstatistikken uten at den går ut over bruttomarginen til Apple, som har falt de siste kvartalene.

Det er nå over tre år siden iPad ble lansert, nærmere bestem januar 2010. Dermed er det lenge siden selskapet har overrasket markedet med et helt nytt produkt. Investorene venter fremdeles på et slikt øyeblikk – og vil bli skuffet inntil det skjer.

Det siste året har faktisk aksjekursen i selskapet tikket nedover. Hele 300 milliarder dollar av markedsverdien til selskapet er borte siden april, melder Wired Magazine, som slår fast at Apples innovasjonsrykte nå har blitt til en belastning for selskapet som selv etter kursfall prises til rett under 450 milliarder dollar.

En av Apples største utfordringer er å beholde forventingen om at de vil «levere det nye». Steve Jobs arvtager, Tim Cook, har faktisk til gode å levere et produkt som vil «endre spillereglene», nettopp det Jobs var kjent for.

    Les også:

Til toppen