Skvis i detaljmarkedet

En ringerunde viser at små dataforhandlere er misfornøyd med de nye konstellasjonene i detaljistmarkedet. Datavarehuset/Telehuset og Elkjøp/Lefdal oppnår stadig bedre leverandørbetingelser, og både småkonkurrenter og leverandører frykter Rimi/Rema-tilstander i datamarkedet.

Fjorårets to store fusjoner i detaljistmarkedet, gjør det tøft for mindre aktører å overleve. Produsentene er ikke villige til å inrømme at rabattene øker dramatisk med omsetning, men detaljistene selv innrømmer at de får bedre betingelser.

- Det er ikke til å legge skjul på at vi har fått gunstigere avtaler etter at vi fusjonerte, sier administrerende direktør i Telehuset/Datavarehuset - Stig Ervik, til digi:data. Hans påstander blir også underbygget av mindre aktører, blant annet styreformann i Vision Data, Tor Skipperø.

- På endel vanlige produkter råder vi rett og slett kundene våre til å henvende seg til en av de store konkurrentene. Dersom vi skulle solgt, for eksempel en Canon blekkskriver til konkurransedyktig pris, ville vårt brutto bidrag være under femti kroner, sier Skipperø.

Han fremhever at den eneste måten bedriften kan overleve på er å fremheve overfor kunden at de har et bedre oppfølgingsopplegg.

- Vi klarer ikke lenger å konkurrere på pris og vil derfor satse mer og mer på service, sier Skipperø som tross alt ikke har tenkt til å slippe taket på hjemmemarkedet med det første.

Nisjene ikke bekymret

Nisjebedriftene, derimot, er mindre bekymret for utviklingen. Blant slike finner man Spaceworld som tror at de to store enhetene ikke har samme mulighetene til å spesialisere seg.

- Vi satser på å ha høy kompetanse på produktene vi selger og satser på å være tidlig ute med nye produkter, sier markedssjef i Spaceworld, Geir Eriksen til digi:data. Han innrømmer at marginene er små, men tror at dette er en generell trend i bransjen.

- Spaceworld har hatt en god utvikling den siste tiden, spesielt på multimedia-tilleggsutstyr. Faktisk solgte vi en periode 32 prosent av alle CD-ROM-stasjoner som ble solgt, sier Eriksen, som kan fortelle at Spaceworld vil være svært offensive når DVD-teknologien kommer.

- I mars vil vi kjøre hardt ut med dette produktet og forhåpentligvis oppnå samme suksess , sier Eriksen.

Produsentene på sin side er mer forsiktige med å uttale seg offentlig om situasjonen i detaljmarkedet, av frykt for represalier fra "de to store". En representant for en stor produsent som ønsker å forbli anonym, sier at selskapet han representerer i utgangspunktet ønsker å holde sin sti ren ved å gi like priser til alle kunder over en viss størrelse.

- Dersom markedet blir enda mer konsentrert kan vi bli presset til å fravike disse prinsippene, sier han. Hvis det bare blir Telenor igjen i detaljmarkedet, blir det verre enn Rimi og Rema til sammen, avslutter den frustrerte bedriftslederen.

Til toppen