Både Samsung og Acer har lansert Chromebooks, bærbare PC-er til en svært lav penge. I det amerikanske markedet for billig-bærbare har maskinene nå fått en markedsandel på mellom 20 og 25 prosent. (Bilde: Google)

Skviser billig-PCer

Microsoft-hodepine kaprer stadig mer av markedet.

Da Googles Chromebook ble lansert for rundt to år siden forventet flere at dette skulle bli nok et produkt for historiens skraphaug. Men skeptikerne har så langt måtte svelge sine sure spådommer.

Bare de siste åtte månedene har nemlig Chromebook tatt mellom 20 og 25 prosent av markedet for billige bærbare maskiner i det amerikanske markedet, viser tall fra analysefirmaet NPD Group som Bloomberg refererer.

Dette dreier seg altså om bærbare maskiner som selges for 300 dollar, rett under 2.000 kroner. For det totale markedet for bærbare har de imidlertid en liten, men kraftig voksende andel.

I første kvartal er deres totale markedsandel mellom fire og fem prosent. Men i fjor var den på magre 1 til 2 prosent, mener Gartner Group.

En Chromebook er en bærbar PC (produseres blant annet av Samsung og HP) som kjører Chrome OS og hvor det meste skjer i nettskya til Google og deres kontorpakke. Den har derfor ikke spesielt sprek maskinvare og en beskjeden harddisk. Nå er faktisk Chromebook den delen av PC-markedet som stiger. Det meste annet er i fritt fall i dette markedet.

Det totale salget av PC-er falt med 4 prosent i 2013, ifølge statistikk fra IDC. Det forventes å falle med ytterligere 7,8 prosent i år. Det er tidenes største salgsfall, og slår rett inn i resultatene til selskaper som Dell, HP, Acer og ikke minst Microsoft.

– Mens vi først var skeptisk, så tror jeg nå Chromebook definitivt har funnet en nisje i markedet. Hele data-økosystemet er gjennom radikale forandringer, og jeg tror Google har en plass i den endringen, sier NPD-analytiker Stephen Baker til Bloomberg News.

Google gir ikke ut noen salgstall for Chromebook, men at plattformen begynner å gjøre seg gjeldende er det liten tvil om. Både HP og Lenovo, som tidligere har vært meget tette Microsoft-partnere, har lansert maskinvare på plattformen. Intel, skriver Bloomberg News, har også satt av mer enn 1 000 ingeniører som skal sørge for at deres brikker fungerer godt sammen med operativsystemet til Google.

For Microsoft er dette en hodepine. Mens Chrome OS tilbys gratis til partnere som vil lage en Chromebook, så er selve forretningsideen til Microsoft å ta godt betalt for lisenser fra de samme PC-produsentene som nå ser salget av Windows-PCer stupe.

Men når kommer Chromebook til Norge? Det er ikke godt å si. De er allerede å få kjøpt i Sverige, hvor en privatskole-kjede til høsten skal gi den til alle sine elever. En av utfordringene med å lansere dette produktet i Norge er at den ikke støtter Java i nettleseren.

Det gjør at de fleste nettbanker ikke vil kunne brukes via maskinen, og effektiv utelukke Chromebook fra det norske massemarkedet. Men etter det digi.no kjenner til skal OS-et være ferdig oversatt og klart for norske brukere.

Har du erfaringer med Chromebook? Del de gjerne med oss i kommentarfeltet under.

Til toppen