Sky investerer i LetsBuyIt

Rupert Murdochs BSkyB putter drøyt 134 millioner norske kroner i det svenske e-handelskonseptet LetsBuyIt. Sammen bygger de en felles merkevare på web.

Informasjonsdirektør Rune Kibsgaard Sjøhelle i det nederlandsk-registrerte morselskapet LetsBuyIt.com NV bekrefter overfor digi.no at Murdoch har investert i selskapet. BSkyB, der Murdoch sitter med 40 prosent, tilfører felleshandel-konseptet 10 millioner pund, det vil si rundt 134 millioner norske kroner.

- Dette er et strategisk samarbeid hvor BSkyB blir en betydelig eier, sier nordmannen til digi.no. Det er ikke klart hvor stor prosentandel BSkyB vil sitte med, men de vil uansett ikke bli største eier.

Ifølge en pressemelding fra Sky er det meningen å tilby de digitale konsumentene til BSkyB, som først og fremst består av briter med digital TV-tilgang, større kjøpekraft gjennom felleskjøp-tankegangen. Kraften i konseptet ligger i at mange kan handle de samme forbruksvarene for en billig penge.

Selv hevder det britiske selskapet at BSkyBs abonnenter er 44 prosent mer villig til å bruke Internett i hjemmet enn den gjennomsnittlige brite. På "Skybuy" under domenet sky.com har selskapet bygd opp sin egen e-handelsportal som guider brukerne til alt fra bilkjøp til reiser.

Med sin nye partner har britene tenkt å bygge en felles handelstjeneste under Skybuy. I tillegg skal de to lage TV-programinnhold som kun skal sendes på Skys egne kanaler. I avtalen ligger det også muligheter for markedsføring, ikke minst for LetsBuyIt inn mot Sky sine mange millioner TV-seere.

Murdoch har først det siste året beveget seg inn i kyberrommet etter at han i flere år var svært opptatt av å befeste sin stilling som digital TV-mogul. Det har blant annet ført til investering i spillseselskapet Gameplay.com (ti prosent), en tjeneste som digi.no skrev om tidligere i dag da de kjøpte seg inn i det nordiske markedet.

Les:
Britisk spillgigant kjøper seg stor i Skandinavia
Til toppen