Frode Løbersli, seniorrådgiver i Senter for IKT i Utdanningen.

- Skyinteressen enorm i norsk skole

Nå kommer veilederen som skal hindre at kommunene tråkker feil.

Senter for IKT i Utdanningen, som er underlagt Kunnskapsdepartementet, kom rett over nyttår med en veileder til skolene om hvordan de skal forholde seg til skytjenester i grunnopplæringen.

– Vi får masse spørsmål fra kommuner angående skytjenester. Flere skoler ser at det er mye å hente på å bruke eksterne tjenester men flere stiller spørsmål om de kan ta i bruk tjenestene, sier seniorrådgiver Frode Løbersli, som sammen med Tommy Tranvik har vært sentral i å utarbeide veilederen.

Les hele veilederen her (pdf)

Google og Microsoft

Løbersli sier til digi.no at kommunene særlig har merket seg Google Apps og Microsoft Live@edu tilbyr produkter med god funksjonalitet til skolene. Men spørsmålet er om disse leverandørene tilbyr et avtaleverk som tar høyde for norske og europeiske personvernregler.

– Spørsmålet vi får er om kommunene kan ta i bruk slike tjenester og om leverandørene tilbyr databehandleravtaler som tilfredsstiller kravene fra Datatilsynet, sier Løbersli til digi.no.

«Narvik-saken» avgjørende

Som digi.no har omtalt tidligere har Narvik kommune vært tidlig ute med å bruke Google Apps, og har dermed flyttet store deler av sin kommunale databehandling oppi nettskyen. Men det gjør også at de ikke vet hvor dataene rent faktisk befinner seg, ei heller kan de være sikre på at for eksempel amerikanske myndigheter kan få tilgang til informasjonen.

Datatilsynet har nå en stor gjennomgang om løsningen Narvik kommune har valgt er innenfor norsk regelverk. En avgjørelse fra tilsynet vil også få konsekvenser for hvordan norske grunnskoleeiere, altså norske kommuner, må forholde seg til skytjenestene.

Må tenke seg om

Løbersli sier til digi.no at det så langt ikke har vært mange kommuner som har tatt i bruk Google Apps eller Microsoft Live Edu, men interessen er stor.

– Det veilederen sier er at kommunene må tenke seg om. De må lese vilkårene nøye, og vi vil gi dem de rette spørsmålene slik at de ikke går i baret, sier Løbersli.

Det er imidlertid en rekke tjenestetilbydere som henvender seg til norske skoler, som for eksempel Fronter og It's learning. Senter for IKT i utdanningen har ikke sett spesielt på disse.

- Men vårt inntrykk er at de norske leverandørene er profesjonelle og har gode databehandleravtaler, sier seniorrådgiveren.

    Les også:

Til toppen