Skype-gründer kritiserer europeisk riskaversjon

Skype slet med å få europeiske ventureselskaper til å finansiere selskapet som revolusjonerte bredbåndstelefoni.

Når det er snakk om høyteknologiske oppstartsselskaper tenker de fleste på Silicon Valley. Området mellom San Francisco og San Jose har gang på gang fostret frem nye selskaper som går fra ingenting til å bli markedsledende i nye markeder.

Nå håper mange i Europa på at trenden skal være i ferd med å snu, etter at et selskap som Skype viste at det var mulig å vokse seg til å bli en stor internasjonal aktør med et Europeisk utgangspunkt.

Skype-gründeren Niklas Zennstroem kaster imidlertid blår i øynene på håpefulle europeisk politikere. Han mener at Europa har en kultur som ikke passer sammen med entreprenørskap. Kritikken er ikke ny, men mange hadde kanskje håpet og trodd at det hadde blitt bedre i Europa.

- Hvis du i USA starter et selskap og det ikke går bra, så har du gjort deg en erfaring. Hvis du gjør det samme i Europa har du gjort et feilsteg, sa Skype-gründeren til forretningsdrivende og politikere i EU i forkant av et møte mellom lederne i EU.

Skype ble i fjor kjøpt for fire milliarder dollar av internettauksjonsselskapet eBay etter mindre enn tre års operativ virksomhet. Mange mente og mener at det var en skyhøy overprising, men det er ingen tvil om at investorene som satte sine penger i Skype fikk godt betalt for investeringen sin.

Zennstroem mener at de europeiske ventureselskapene er alt for risikoaverse, et paradoks da mye av poenget med ventureselskaper er risikoinvesteringer i banebrytende selskaper som kan snu opp ned på markeder.

- Vi reiste rundt Europa i et helt år for å hente penger til vår første investeringsrunde. Hvis vi hadde vært i Silicon Valley ville det neppe tatt mer enn en måned, hevder Zennstroem.

I følge Zennstroem er det største hinderet i Europa for høyteknologiske oppstartsselskaper fortsatt manglende finansieringsmuligheter.

Det har rett og slett ikke hjulpet så mye at lovgiverne i EU over lengre tid har hatt fokus på behovet for å aksellerere forskning og innovasjon, samt støtte til små og mellomstore bedrifter for å kunne være konkurransedyktig i forhold til USA og Asia.

Når Skype begynte å se etter et selskap som ville kjøpe dem var det ikke et eneste europeisk selskap som ville snakke med dem engang.

Etterhvert som Skype ble en større og større suksess kom tidspunktet for å se etter en oppkjøper.

- Det var ikke et eneste europeisk selskap som ville møte oss en gang, sier Zennstroem.

At de ikke ville slå til på prisen er kanskje forståelig, men at europeiske selskaper ikke en gang ville møte en av de mest fremgangsrike selskapene i teleindustrien vitner om en lite risikovillig ledelse i Europeiske storselskaper.

Desverre er det ingen grunn til å tro at forholdene for gründere er bedre i Norge enn i EU. Mang en norsk gründer har stått frem og uttrykt sin fortvilelse over manglende finansieringsmuligheter.

Til toppen