Skype-gründere kan ha skutt blink igjen

Skype-gründerne vil tjene penger på internett-basert TV, og nå strømmer de store annonsørene til.

Skype-gründerne Niklas Zennstrom og Janus Friis jobber et internettbasert TV-konsept, ved siden av jobben de til daglig har i eBay-eide Skype.

Joost er et peer-2-peer basert TV-system som gjør det mulig å se TV-programmer med god kvalitet. De har sine egne sendinger som sendes gjennom flere kanaler. I motsetning til vanlige TV-kanaler som vi i dag bruker, starter spillelisten på kanalen når du selv velger det.

Peer-2-peer er en teknikk som blant annet brukes til fildeling. Istedenfor at alle laster ned dataene de trenger fra en kilde, spres nedlasningen over alle som laster ned. Hver maskin gjør både en opplastning og en nedlastning av biter av dataene. På den måten reduseres båndbreddebehovet hos innholdsleverandøren.

digi.no var tidlig ute og fikk delta i betaprogrammet til Joost. Her kan du lese mer om våre erfaringer med systemet.

Joost er neppe det mest nyskapende teknologiselskapet. Teknologiene de har brukt for å lage systemet er kjent fra før. Det nye med Joost er at de tilsynelatende har klart å sette sammen teknologiene på en hensiktsmessig måte og at de har fått flere innholdsleverandører med seg.

Blant innholdsleverandørene er kjente aktører som Viacom og National Geographic.

Nå er de også i ferd med å få på plass ting på inntektssiden. 30 store reklamekjøpere har inngått avtale med Joost om å betale for reklamevisninger innimellom programmene.

Blant de som har kjøpt reklameplass er verdens største programvareselskap, Microsoft, samt elektronikkgiganten Sony. I tillegg har andre store aktører som United Airlines og Unilever også kjøpt reklamesendinger.

Joost planlegger å vise maks 3 minutter reklame for hver time med sending, men de holder døren åpen for å justere dette avhengig av brukernes reaksjon på reklamesendingene.

Ifølge International Herald Tribune, vil Joost begynne å sende reklamene fra og med tirsdag i neste uke. Da vil de forsøke med forskjellige formater for å se hva som fungerer best.

Annonsørene har inngått avtaler for en tre måneders periode. Prisen for dette er ikke offentliggjort, men International Herald Tribunes kilder sier at det har kostet 50.000 dollar for å vise reklamer i USA og 100.000 dollar for å vise reklamene over hele verden.

Til toppen