Skype i villrede om forretningsmodell

Den kommende børsstjernen må løse et presserende problem: Hvordan tjene penger.

I sine forberedelser til en børsintroduksjon seinere i år som antas å kunne bringe inn rundt 100 millioner dollar, oppgir Skype at de har 124 millioner brukere.

Problemet er at bare 8,1 millioner brukere – mindre enn én av femten – betaler for seg. Dette lille mindretallet abonnerer på SkypeOut, en løsning for å formidle Skype-samtaler til brukere av god gammeldags fasttelefon. En rekke land, blant dem Norge, forbyr SkypeOut.

Per i dag har Skype ingen andre inntektskilder.

Ifølge prospektet, som er tilgjengelig fra det amerikanske finanstilsynet SEC, innbrakte SkypeOut 406,2 millioner dollar i omsetning i første halvår i år.

Den ulykkelige perioden da eBay eide Skype beviste også at det er utfordrende å oppnå synergieffekter ved å kombinere Skype med andre tjenester.

I prospektet skisseres en forholdsvis vag handlingsplan, i fire punkter:

  • Brukermassen skal utvides
  • SkypeOut skal suppleres med nye betaltjenester til privatmarkedet, som gruppevideokonferanse
  • Gratistjenestene skal utstyres med reklame
  • Det skal utvikles nye betalprodukter beregnet på små og mellomstore bedrifter

Foreløpig er det få ideer innen «Skype for Business». En «Skype Manager» skal la bedrifter styre de ansattes Skype-kontoer, og «Skype Connect» skal tilby bedrifter å integrere sine private sentralbord mot Skype-nettet. Begge disse er nylig lansert.

Problemet med SkypeOut er at konkurrentene innen tale over IP er mange og mektige, og evner, om de vil, å underby Skype på de fleste av deres ideer. Disse er i ferd med å bygge opp troverdige løsninger innen kommunikasjon og samhandling – «unified communication» – der telefoni og tale- og videokonferanser integreres med tjenester som Skype ikke tilbyr i dag, som e-post. Det innrømmes i prospektet at dette er en utfordring.

    Les også:

Til toppen