Skype vil inn i sentralbordet

En ny tjeneste, «Skype for SIP», skal gi bedrifter enda billigere IP-telefoni.

Skype er først og fremst en tjeneste som lar vanlige brukere bruke Internett til gratis eller svært rimelige samtaler, gjerne over landegrensene. Selskaps kundeundersøkelser avslører at rundt 30 til 35 prosent av brukerne benytter Skype til forretningssamtaler.

For tre år siden tilrettela Skype en tjeneste, skype.biz, som skulle gjøre det enklere for småbedrifter å ta i bruk Skype.

I dag kunngjør Skype en ny tjeneste, rette mot små og mellomstore bedrifter som har et sentralbord for IP-telefoni, basert på den åpne standarden SIP («session initiation protocol»), kalt Skype for SIP.

Med denne tjenesten vil bedrifter kunne integrere Skype i sentralbordet. Dette kan være spesielt interessant for å kommunisere med ansatte på farten i andre land: Ved at samtalene plasseres over Skype, reduseres samtaleutgiftene til brukere med mobiltelefon betraktelig. Å ringe med Skype til fast- eller mobiltelefon koster i dag i underkant av 15 øre per minutt.

I land der man kan kjøpe telefonnumre og tilordne dem en Skype-telefon, vil bedrifter også kunne ta innkommende samtaler over Skype. Norge vil ikke kunne få denne muligheten.

Skype – og eieren eBay – håper at tilbudet vil appellere til bedrifter på jakt etter nye muligheter til å kutte kostnader.

I første omgang skal tjenesten testes av noen få utvalgte pilotkunder. Det er meningen å lansere Skype for SIP kommersielt seinere i år. Skype sier de tenker å opprette en sertifiseringsordning for å la tredje part selge Skype-løsninger til bedriftsmarkedet.

Skype for SIP vil konkurrere med liknende tjenester fra giganter som Cisco, Microsoft og Google. Det globale bedriftsmarkedet for telefon skal være verdt rundt 200 milliarder dollar.

    Les også:

Til toppen