Adobe-toppsjef Shantanu Narayen er meget godt fornøyd med at deres nettskytjeneste har fått mer enn 1 million kunder. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg/Getty Images/Getty Images/All Over Press)

Skysuksess for Adobe

Men de taper penger på ny forretningsmodell.

Det vakte oppsikt da verdens største programvarehus for grafiske designverktøy, som blant annet Photoshop, besluttet å kverke sin programvarepakke Creative Suite og helle flytte brukene over til sin nettsky-løsning Creative Cloud tidligere i år.

I stedet for at brukerne kjøper lisenser, vil Adobe at de skal betale løpende abonnementsavgifter for å få tilgang til programvaren. Overgangen har vært mer vellykket enn forventet.

Adobe kunne tirsdag fortelle at de nå har nådd 1 million abonnenter på Creative Cloud ved utgangen av august, som er den siste måneden i deres tredje regnskapsmessige kvartal. Det betyr at selskapet har flyttet mer enn 300.000 kunder fra lisensmodell til nett-skyen på tre måneder.

I resultatrapporten skriver selskapet at overgangen har gått raskere enn de hadde forventet, noe toppsjef Shantanu Narayen sier seg meget godt fornøyd med.

Men den nye forretningsmodellen vises også i regnskapet, med negativt fortegn.

Kvartalstallene viser at salgsinntektene falt med 7,9 prosent til 995,1 millioner dollar. Det var forventet at selskapet skulle omsette for rett i overkant av 1 milliard dollar, melder Bloomberg News. Resultatet rammes også som en følge av dette: nettoresultatet falt til 83 millioner dollar fra 201 millioner dollar samme kvartal i fjor.

Men finansmarkedene tar dette med ro. Ved å ofre en del salg av dyre lisenser i dag, håper markedet på at Adobe vil gjøre abonnentene langt mer verdifulle i morgen. Adobe regner med at en abonnerende kunde vil generere mer inntekter i det lange løp, enn en som kjøper lisenser hver gang en programvare oppdateres, eller kunden behøver å oppgradere.

Aksjekursen reagerte følgelig positivt: Kursen steg mer enn seks prosent på børsen etter at tallene ble kjent.

    Les også:

Til toppen